Az új személyautók forgalomba helyezési adójának (azaz regisztrációs díjának) egységesítésére készül az Európai Bizottság. Az adókulcsok kiegyenlítése ugyanis egységesítené az autóárakat az unió területén, és így felszámolhatná a rendszer számos belső ellentmondását.
Az eltérő forgalomba helyezési adók és ügyintézési szabályok miatt az egyes tagállamok rendszerei nem átláthatóak és a más tagállamba való átköltözés esetén jelentős többletköltséggel sújtják az autótulajdonost. A bizottság kimutatása szerint az átköltözés költsége elérheti a 351 eurót. Egy autó bejelentéséhez átlagosan öt dokumentumot kell kitölteni, míg az átjelentkezésnél a formanyomtatványok száma már eléri a hetet - írja a Der Standard.
A forgalomba helyezési adó alapja elméletileg a szennyezőanyag-kibocsátás (elsősorban szén-dioxid-emisszió). Valójában azonban az adó leginkább a tulajdonos székhelyétől, illetve (természetes személy esetén) a lakcímétől függ. Szembetűnő, hogy a legmagasabb forgalomba helyezési adót azon országok vetik ki, amelyek nem rendelkeznek önálló autóiparral.
Az adó eltérő mértéke nem arányos az egyes országok vásárlóerejével, így az eladások optimalizálása végett az autógyárak tagországonként eltérő autóárat kénytelenek alkalmazni. Értelemszerűen a magas adójú országokban alacsonyabb a beszerzési ár, ami a gyártókat arra kényszeríti, hogy az ott elszenvedett veszteségeket a magasabb eladási árat lehetővé tevő államokban szerzett nyereségből pótolják. A keresztfinanszírozás ezen formája és az átjelentkezés megnehezítése kétszeresen is sérti az áruk és szolgáltatások szabad áramlásának alapelvét. Ez motiválja a bizottsági kezdeményezést. Brüsszel számára már régóta az autóárak konvergenciája számít az egységes piac jó működésének mércéjéül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.