BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lakás: adó-jóváírási variációk

Még folynak a viták, miképpen változzon a lakáshitelek után igénybe vehető adójóváírás gyakorlata. A legnépszerűbb javaslat szerint csak a törlesztés kamatrészére lehetne a kedvezményt érvényesíteni. A költségvetés szempontjából kedvezőbb lenne megfelezni, 120 ezer forintban korlátozni a jóváírást.

Az átalakuló lakástámogatási rendszer szigorításai révén éves szinten az idén mintegy 18,5 milliárd forinttal csökkennek a központi költségvetés lakás célú kiadásai (az év végéig értelemszerűen már csak ennek a felével).

Jövőre további megtakarítások várhatók, ugyanis nem titkolt kormányzati szándékok szerint változni fog a kedvez-ményes hitelek utáni adójóváírás gyakorlata. Jelenleg a törlesztőrészlet 40 százaléka, legfeljebb évi 240 ezer forint írható le ilyen jogcímen az adóból.

A lakáshitelhez kapcsolódóan igénybe vett adókedvezmény 2001-ben 5,6 milliárd forint volt, tavaly ennek valamivel több mint a duplája.

Három javaslat körül folynak a viták, a Pénzügyminisztériumban kapott információ szerint az ősszel a parlament elé kerülő adókoncepció tartalmazza majd a végleges változatot. A legradikálisabb elképzelés szerint egyáltalán nem adnának adó-visszaigénylési lehetőséget a kedvezményes hitelek után. Egyelőre az a terv a "legnépszerűbb", amely szerint a jövőben az adójóváírást csak a törlesztés kamatrészére lehetne igénybe venni, a tőkerészre nem járna. Ez a megoldás a futamidő első éveiben nem érezteti a hatását sem a hitelfelvevőknél, sem pedig a költségvetésben, mert a banki gyakorlat szerint az első időben csak kamatfizetés történik, s ezt fokozatosan veszi át a tőketörlesztés (így lehet ugyanis csak megoldani, hogy egyenletes legyen a havi visszafizetési teher). Vagyis a törlesztés első időszakában még maximálisan ki lehet használni az adó-jóváírási engedményt.

Egy másik elképzelés szerint megfeleznék a kedvezményt, 120 ezer forint lenne a maximálisan visszaigényelhető adó összege. Ezt a javaslatot támogatja Varga Dénes, a DEM Információs és Gazdaságkutató Iroda ügyvezető igazgatója, aki szerint ez a változat költségvetési szempontból a legcélravezetőbb, hiszen a hatása már a legközelebbi adóbevallási időszakban érzékelhető. Ugyanakkor igazságosabb is, mint az előbbi variációk: csak azoknak romlanak a pozíciói, akik jobb módúak lévén, ki tudták használni a maximális hitelfelvételi lehetőséget. Azok, akiknek csak néhány milliós hitel felvételéhez voltak meg az anyagi kondíciói, a jövőben sem járnának rosszabbul. Varga Dénes szerint éppen az volt a kedvezményes lakáshitelezés célja, hogy a szegényebb rétegek is megoldást találhassanak lakásgondjaikra, nem pedig az, hogy a gazdagok kapjanak ingyenes hitelt befektetési célú lakásvásárlásaikhoz.

Felmerültek egyébként olyan elképzelések is, hogy a jövedelmekhez kellene kötni az adó-visszatérítés mértékét, ám ezt szakemberek nem tartják megvalósíthatónak. Nehéz ugyanis megmondani, hol kell meghúzni a határt, ráadásul a valós jövedelem felmérése is nehézségekbe ütközne. Az egész szisztéma meglehetősen komplikált lenne - vélekednek.

A módosításokról szóló kormányrendeletet egyébként Medgyessy Péter kormányfő már aláírta. Ennek eredményeként a jogszabály június közepén hatályba léphet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.