BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mi a helyzet házunk táján?

A nemzetgazdaság pénzügyi számláit bemutató sorozatunkban először a Magyar Nemzeti Bankban készülő statisztika elméleti-módszertani kérdéseivel (A nemzetgazdaság finanszírozási mintái, 2003. április 22.), majd az államháztartás pénzügyi számláival (Mérlegen az államháztartás, 2003. május. 19.) foglalkoztunk. A cikksorozat jelen számában a háztartások pénzügyi megtakarításainak alakulását mutatjuk be.

2003-tól a háztartásokra vonatkozóan új, pénzügyiszámla-rendszerű adatokat publikálunk, melyek összhangban vannak a más gazdasági szektorok finanszírozását bemutató pénzügyi számlákkal.

A pénzügyi számla adatok legfőbb mutatója a nettó finanszírozási képesség, amely a gazdasági szektorok pénzügyi megtakarításait jellemzi. A háztartások nettó finanszírozási képessége meghatározható finanszírozási oldalról (a pénzügyi eszközökben és forrásokban bekövetkezett változások alapján) és jövedelemoldalról egyaránt. A háztartások pénzügyi megtakarításainak mértéke függ attól, hogy a folyó jövedelmeikből a fogyasztás és beruházás után mennyi áll rendelkezésre más szektorok finanszírozására.

A háztartások nettó finanszírozási képessége az elmúlt öt évet vizsgálva csökkenő trendet mutat. Az 1998-ban 9,3 százalékos pénzügyi megtakarítási ráta (a pénzügyi megtakarítás GDP-hez viszonyított aránya) 2002-re 2,3-re mérséklődött (lásd 1. ábra). A nettó pénzügyi megtakarítás csökkenésének két fő összetevője van. Egyrészt mérséklődött a pénzügyi eszközök állománynövekedésének dinamikája, másrészt a háztartások tartozásai ettől jóval erőteljesebben emelkedtek. A növekvő fogyasztási kiadást a háztartások részben a magasabb jövedelmekből, részben fogyasztási hitelekből finanszírozták. A legnagyobb mértékű visszaesés tavaly volt, amikor a reálbérek jelentős emelkedése ellenére a nettó pénzügyi megtakarítás nominális összegét tekintve majdnem az egy évvel korábbi felére esett vissza.

Az elmúlt öt évben a nettó pénzügyi megtakarítások alakulását tehát elsősorban a háztartások eladósodottsági szintjének növekedése jellemezte (lásd 2. ábra). A fogyasztási (áruvásárlási, személyi, gépkocsi-vásárlási) hitelek felvétele már az időszak kezdetén növekvő ütemben bővült, az ingatlankölcsönök állománya ugyanakkor mérséklődött, és lejártak olyan hitelkonstrukciók (privatizációs részvényvásárláshoz nyújtott halasztott fizetési kedvezmények, állampapír-vásárlásra nyújtott kölcsönök), melyek szintén jelentős állománycsökkenést eredményeztek. 2000-ben két figyelemre méltó folyamat kezdődött a háztartások hitelfelvételében. Egyrészt - az újonnan épített lakásokra 2000 elején bevezetett állami támogatásoknak köszönhetően - az ingatlanhitelek iránti igény lassan emelkedni kezdett. Ez a folyamat tovább erősödött az elmúlt évben, amikor a kedvezményeket a használt lakásokra is kiterjesztették. 2002-ben a nettó ingatlanhitel-felvétel az előző évi háromszorosára emelkedett, 460 milliárd forintot tett ki. A másik figyelemre méltó jelenség, hogy megnőtt az egyéb pénzügyi vállalatokkal szemben fennálló tartozások részaránya. Ez jellemzően a pénzügyi vállalkozások nyújtotta gépkocsi- és áruvásárlási kölcsönök súlyának növekedését jelenti.

A háztartások elsősorban hitelintézetekkel állnak pénzügyi kapcsolatban. Eszközeik mintegy 30 százaléka betét (lásd 3. ábra), kölcsöneiknek pedig közel 80 százaléka származik banki forrásból. Bár a banki betétek állománya az elmúlt öt évben megduplázódott, részaránya a háztartások pénzügyi eszközein belül folyamatosan csökkent, az 1997. évi 40-ről 30 százalékra esett vissza. Ezen belül mérséklődött mind a forint-, mind a devizabetétek aránya.

A háztartási adatok pénzügyiszámla-rendszerű összeállításával megjelentek a pénzügyi eszközök között a tőzsdei mellett az egyéb részvények és üzletrészek is, mintegy 30 százalékos részaránnyal. A tulajdonosi részesedéseken belül meghatározó az üzletrészek szerepe, miközben a tőzsdén jegyzett papírok az öszszes pénzügyi eszköz mintegy 1 százalékát jelentik csupán.

Az elmúlt öt évben folyamatosan emelkedett a pénzügyi közvetítők nem banki szolgáltatásai iránti igény a háztartások körében. Ezt mutatja a befektetési jegyek, valamint a nyugdíj- és egyéb biztosítási követelések (biztosítástechnikai tartalékok) részarányának jelentős bővülése, miközben a pénzügyi befektetések közvetlen formái (kötvény- és részvényvásárlás) háttérbe szorultak. Azt a folyamatot, hogy 1997 vége és 2002 között a nyugdíj- és egyéb biztosításokból fakadó követelések aránya 5-ről 12 százalékra emelkedett a háztartások pénzügyi eszközein belül, a jogszabályi feltételek - az életbiztosítások és önkéntes pénztári befizetések szja-kedvezménye, az önkéntes nyugdíjpénztárakba történő munkáltató befizetési lehetőség - is segítették. Meghatározó szerepe volt továbbá a nyugdíjpénztárakkal szembeni követelések gyors felfutásában az 1998 elején életbe lépett nyugdíjreformnak.

A háztartások bővülő pénzügyi eszközeiben a készpénz aránya lényegében nem változott, mivel az infláció csökkenésével a készpénztartás veszteségei mérséklődtek.

A nettó pénzügyi vagyon változásának három fő összetevője van: tranzakcióból, átértékelődésből és egyéb volumenváltozásból származó állományváltozás. A tranzakciók aggregált mutatószáma a nettó finanszírozási képesség, melyről már a korábbiakban szó volt. A háztartási szektor nettó pénzügyi vagyonának változása és a nettó finanszírozási képessége mutatók közötti különbség elsősorban a pénzügyi instrumentumok árának változásából (átértékelődés) adódik, az egyéb volumenváltozás a háztartási szektor esetében elhanyagolható. A hitelviszonyt megtestesítő instrumentumokon keletkező kamat a nemzeti számla módszertanok alapján a hitelezők tulajdonosi jövedelme. Infláció esetén az árszínvonal-emelkedés beépül a névleges kamatlábakba, ez szolgál az inflációból adódó veszteség ellentételezésére. Így a kamatjövedelem kétfelé bontható: a reálkamatból származó jövedelemre és az inflációból származó értékvesztés kompenzációjára.

A hazai inflációnak különböző hatása van a deviza- és a forinteszközökre. A devizaeszközöket az inflációs értékvesztéstől az árfolyam növekedése, a forinteszközöket a magas nominális kamat óvja meg. A módszertan szerint a devizaeszközök árfolyamváltozásából eredő állományváltozása nem számolható el jövedelemként, így a pénzügyi számlákban sem tranzakcióként, hanem átértékelődésként kell kimutatni.

Ezen túlmenően a nemzeti számla módszertan (SNA93) egy alternatív kamatelszámolást javasol abban az esetben, ha az infláció magas szintje miatt a nominális kamatokba foglalt inflációs kompenzáció mértéke jelentős. Ennek lényege, hogy a kamatok azon részét számoljuk el jövedelemként - így a pénzügyi számlákban tranzakcióként -, amely az inflációs kompenzációt meghaladja, míg magát az inflációs kompenzációt átértékelődésként mutatjuk ki. (Lásd keretes írásunkat.)

Kamatokba foglalt inflációs kompenzációt a kamatozó instrumentumokra (betétek, hitelek, állampapírok, állampapírba fektető befektetési jegyek, élet- és nyugdíj-biztosítási díjtartalékok) számolunk. Az inflációs kompenzáció elsősorban az infláció mértékétől függ, emellett természetesen hatással van rá a kamatozó állományok nagysága (5. ábra).

A nettó finanszírozási képességből a kamatokba foglalt inflációs kompenzáció levonásával jutunk el az operacionális nettó finanszírozási képességhez. Ez a mutató lehetővé teszi, hogy a nettó finanszírozási képesség térben és időben összehasonlítható legyen, mivel az inflációs szintek különbözőségéből eredő torzító hatásokat nem tartalmazza. Az operacionális nettó finanszírozási képesség - a nettó finanszírozási képességhez hasonlóan - a háztartások pénzügyi megtakarításának az elmúlt éveket jellemző csökkenő trendjét mutatja, csak alacsonyabb szinten (4. ábra). Nem tartalmazza ugyanis azt a hatást, amit a tőke inflációs értékvesztésének a kompenzációja okoz.

Az EU statisztikai hivatala által a tagországoktól és a tagjelöltektől összegyűjtött éves pénzügyi számla adatok lehetőséget adnak a nemzetközi összehasonlításra. A háztartások tulajdonában lévő pénzügyi eszközök öszszetételét vizsgálva megállapítható, hogy az uniós országokban átlagosan mintegy 20 százalékponttal magasabb a biztosítástechnikai tartalékok aránya és 6, illetve 15 százalékponttal alacsonyabb a részvények és egyéb tulajdonosi követelések, illetve a készpénz és a betétek aránya a hazaihoz képest (lásd 6. ábra).

A fejletlen tőkepiaccal rendelkező országok hagyományos befektetési formájának számító bankbetétek súlyának csökkenése a biztosítástechnikai tartalékok javára Magyarország idősoros adatain már öt év leforgása alatt is érzékelhető (lásd 3. ábra), és ez a folyamat minden bizonnyal folytatódik a jövőben is.

A háztartások tartozásainak és követeléseinek egy főre jutó állományát tekintve szembetűnő különbségek figyelhetők meg az egyes országok között (lásd 7. ábra). Magyarországon a pénzügyi eszközök egy főre jutó átlaga jelentősen elmarad az uniós országok adatától, és hasonló a helyzet a tartozások esetében is.

A csatlakozó országok közül - Cseh- és Lengyelországot véve összehasonlítási alapul - az egy főre jutó pénzügyi eszközök állománya Magyarországon és Csehországban közel azonos (4,3 és 4,6 ezer euró). A tartozások egy főre jutó átlagában (0,5 ezer euró) inkább Lengyelországhoz állunk közelebb, szemben a csehek 1,1 ezer euró átlagos hitelállományával.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.