BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Módosítandó közbeszerzés

A közbeszerzési törvény jelenlegi állapotában nem tölti be hivatását, ezért lehetőség van irányított, tisztátalan pályázatok lebonyolítására is. A szabályozás nehezíti a közpénzek célirányos felhasználását, a pénzügyi biztonságot, a hatékony ellenőrzést is - szögezte le Schréder Mihály, az Építési és Építésügyi Szakmai Testület (ÉÉSZT) elnöke. A tegnapi tájékoztatón elhangzott: az ÉÉSZT lobbizik a közbeszerzési törvény építési beruházásokkal foglalkozó részeinek módosításáért, s elkészített egy szakmai javaslatot is. Az elsődlegesen az uniós értékhatárok alatti, de a hazai közbeszerzési értékhatárok feletti építési beruházásokra vonatkozik. (Az ötmillió euró alatti közbeszerzéseket az unió országai saját hatáskörükben szabályozhatják.)

Az ÉÉSZT szerint a magyarországi - nem uniós - építési közbeszerzéseknél meg kell emelni az értékhatárokat, közelítve az európai mértékekhez. Építési beruházásnál egyszerű közbeszerzés esetén 200, kötelező előminősítés esetében 600 millió forintra. Az előkészítés során el kell különíteni az előkészítés és az építés, kivitelezés projektjét. A nyílt, meghívásos vagy tárgyalásos pályázat lebonyolítását, ezen belül az előminősítést, az értékelési és döntési folyamatot kell egyszerűbbé, de átláthatóvá tenni. Ennek érdekében a részletszabályozásokon kell javítani. A kiírásban közölt értékelési szempontokat, pontozási rendszert a műszaki szakértők, tervezők bevonásával kellene kialakítani. Szükséges, hogy a pályázatok második szakaszában ne lehessen megváltoztatni az előminősítés során meghatározott alapfeltételeket, paramétereket. Felesleges a 30 napnál nem régebbi hatósági dokumentum, elegendő lenne a 90, vagy 120 napos érvényességi idejű másolat vagy nyilatkozat. Az ajánlat elbírálását kétoldalúvá kell tenni. Egyrészt a műszaki alkalmasság és tartalom, másrészt az ár, illetve az árral összefüggő egyéb feltétel legyen a bírálat meghatározója, még előminősítés esetén is. A pályázatok elbírálásánál a nyertes mellett a második és harmadik helyezettet is meg kell jelölni, hogy a nyertes pályázat esetleges hiányosságai miatt azok léphessenek a helyébe. Az elnök hozzátette, hogy az építési folyamat több része, egyes szereplőinek elnevezése, hatásköre sem szabályozott az uniós gyakorlathoz képest, s ez is hozzájárul a közbeszerzési vitákhoz. (HÉ)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.