BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrádaépítés uniós támogatással

Az Európai Bizottság már júniusban elkészíti javaslatát arról, miként támogassák a csatlakozó országok autópálya-építéseit. Magyarország már ki is dolgozta azt a stratégiát, amely az uniós pénzekből a hazai közlekedési szektorra fordítható keret felhasználását részletezi. A tárgyalások júliusban indulnak. Célként a Budapestet elkerülő M0-s gyűrű keleti szektorának, valamint az M43-as Szeged és a magyar-román határ közötti szakasz finanszírozásának támogatása szerepel. Összességében több száz millió eurós beruházásokról van szó.

Várhatóan júniusban készül el az Európai Bizottság javaslata arról, hogy az EU szálljon be a csatlakozó országok autópálya-építési terveinek támogatásába - közölte lapunkkal a brüsszeli testület közlekedési ügyekben illetékes szóvivője. A leendő tagok a nagyszabású közlekedésfejlesztési projekteket támogató uniós kezdeményezésbe, a transzeurópai hálózatokba (TEN) kapcsolódhatnak majd be.

Autópálya-építésre a csatlakozó országok eddig csupán az Európai Beruházási Bank (EIB), illetve az ISPA-program révén kaphattak uniós segítséget, de konkrétan sztrádafinanszírozásra eddig csak Szlovákia kötött le uniós pénzt. Északi szomszédunk tavaly 350 millió euró hitelt nyert el erre a célra, az idén pedig újabb 27 millió eurót kapott a Pozsonyt elkerülő körgyűrű befejezésére.

A Magyarországnak 1989 óta 2,64 milliárd eurónyi hitelt nyújtó EIB 2002-ben - részben az ISPA-program keretében - 60 millió euróval járult hozzá a hazai úthálózat fejlesztéséhez; ezt a pénzt a 3-as és a 35-ös főutak burkolatának megerősítésére költötték. Az EIB idei tervei között egy 180 milliós megállapodás megkötése szerepel.

Magyarország ugyanakkor már kidolgozta azt a stratégiát, amely a kohéziós alapból a közlekedési szektorra fordítható keret felhasználását részletezi - nyilatkozta a Világgazdaságnak Kenéz Győző. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium EU-integrációs helyettes államtitkársága mellett működő segélykoordinációs és finanszírozási főosztály vezetője emlékeztetett arra: az Európai Unió kohéziós alapja a 2004. május 1-jei csatlakozástól kezdődően a környezetvédelmi mellett a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére is igénybe vehető. Benyújtották a projektelképzeléseket is, amelyek véglegesítése az Európai Bizottság regionális politikai főigazgatóságával júliusban elindítandó tárgyalások keretében várható. Akkor válik véglegessé a kohéziós alap terhére - 2004-től - társfinanszírozandó projektek listája.

A lajstromban tárgyalási alapként a Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű keleti szektora, valamint - tartalékként és többek között - az M43-as Szeged és a magyar-román határ közötti szakasza szerepel. Az M0-s esetében több száz millió euró értékű beruházásról van szó, amely számos kivitelezési elemből áll.

A kormány februárban elfogadott, 2015-ig szóló közútfejlesztési programja szerint - mint arról már beszámoltunk - az M0-s M5-ös és 4-es főút közötti szakaszának 2005-ben, a 4-es főút és az M3-as közötti szakasznak pedig 2006-ban kell megépülnie. Az M43-as Szeged és Makó közötti részének építését - a kormány határozata szerint - 2003 és 2006 között, a Makótól az országhatárig húzódó szakaszt 2007-2015 között kell megépíteni.

A kohéziós alap támogatására javasolt két közúti projekt már szerepelt a 2000-ben elfogadott, úgynevezett ISPA közlekedési szektor stratégiában - közölte

a főosztályvezető. Az akkori anyagban szintén benne lévő

útburkolat-megerősítési programnak jelenleg két projektcsoportja fut. Az egyik a 3-as és a 35-ös út rehabilitációja, amelynek összberuházási értéke mintegy 60 millió euró, azaz körülbelül 15 milliárd forint. Ezt a projektet az Európai Bizottság 2001 októberében fogadta be, így 20 millió euró, vagyis hozzávetőleg ötmilliárd forint támogatást nyújt megvalósításához. A másik csoportot a 2-es, a 6-os, a 42-es, a 47-es és az 56-os főutak alkotják. Ezek burkolaterősítésének 123 millió eurós költségéhez 2002 októberében 54 millió eurós támogatást hagytak jóvá. A kivitelezést a szükséges előkészítések és a kivitelezők nyílt nemzetközi tendereken történő kiválasztását követően az idén várhatóan megkezdik.

Az összességében 469 kilométer megerősített útszakaszt eredményező projektek csak a kezdetet jelentik - fogalmazott Kenéz Győző. Több ezer kilométernyi útburkolat-megerősítést terveznek még, amelynek keretében elérik a korábbi hazai 100 kN-os normával szemben az EU-konform 115 kN tengelyenkénti terhelhetőségi szintet, ami a közlekedés biztonságát is fokozza. A programot a következő években a támogatástól függetlenül is folytatni kívánják. (BÁ-MK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.