Az M5-ös koncessziós autópályát üzemeltető Alföldi Konceszsziós Autópálya (AKA) Rt. refinanszírozási kérelmét az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) nem utasította el, hanem nem tárgyalta - pontosította lapunknak Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkára laptársunk értesülését. Ennek oka, hogy a konceszsziós szerződés értelmében minden lényeges kérdésben, így a refinanszírozásban is kormányjóváhagyásra van szükség. A tárgyalások azonban még nem tartanak ott, hogy ez a kormányjóváhagyás kiadható lenne - fogalmazott.
A refinanszírozás egy kis szelete az M5-ös továbbépítését, díjcsökkentését, illetve matricásítási lehetőségét is tartalmazó tárgyalási csomagnak. Azaz a jóváhagyás feltétele az ezen kérdésekben való konstruktív együttműködés, illetve ígérvény. Az EBRD - mint arról korábban beszámoltunk - még az előző kormány idején javasolta, hogy az AKA korábbi hitele kamatterheinek csökkentésére egy kedvezőbb refinanszírozási hitelt adna, és újabb friss tőkét biztosítana a továbbépítéshez. Erre a koncessziós tárasságnak 2003 végéig van opciós joga.
A kormány 2015-ig szóló közúthálózat-fejlesztési programja szerint az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakasza a 2006-ban megépülő projektek között szerepel, míg Szegedtől az országhatárig (Röszke) tartó szakasz megvalósítását 2007-2015 közöttre ütemezték. A Szegedig való továbbépítés határidejének tartásához a munkálatokat 2004 tavaszán kell elkezdeni - mondta kérdésünkre Kovács Ferenc.
A közútfejlesztésről hozott februári kormányhatározat - mint arról lapunk korábban beszámolt - a gazdasági és közlekedési minisztert hatalmazta fel az M5-ös jelenleg érvényben lévő koncessziós szerződése módosításának kezdeményezésére. Mégpedig oly módon, hogy erősödjenek a közigazgatási-magánvállalkozói társulás elemei, és az autópálya koncessziós formában 2005 végéig megvalósuljon. A szerződés módosításánál figyelembe kell venni egyrészt, hogy a meglévő hitelek refinanszírozását is magába foglaló új finanszírozási csomag az útdíjak fajlagos szintjének érzékelhető csökkenését eredményezze. Másrészt, hogy a kapus díjszedés fenntartásával a matricás rendszer az M5-ösre is kiterjeszthető legyen úgy, hogy a matricások jelentős mértékű kedvezményeket kapjanak, továbbá hogy a költségvetésre 2003-ban és az azt követő években háruló pénzügyi terheket minimalizálják. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.