BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügyfélbarátabb közigazgatás

A közigazgatási hatósági eljárás átláthatóbbá tételét, a döntések decentralizálását és a saját nyelvhasználati jog kiterjesztését tervezi a Belügyminisztérium a közigazgatási hatósági eljárásról szóló új törvény tervezetének kidolgozásával. Az új jogszabály célja a közigazgatási hatóságok szolgáltató jellegének erősítése.

A BM elkészítette a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény koncepcióját, amely a tervek szerint június vége előtt a kormány elé kerül, s a második fél évben az Országgyűlés is megvitathatja. Az új jogszabály elfogadása után egy évvel, 2004 második felében lépne életbe, mert az előkészítők indokoltnak tartják, hogy a közigazgatásban dolgozóknak hosszabb átmeneti idő jusson a felkészüléshez az új rendelkezésekre.

A tervek szerint a közigazgatási eljárások átláthatóbbá tétele érdekében a hatóságok kötelesek lesznek minden ügyfelüket értesíteni a velük kapcsolatos eljárások megindításáról. Emellett az eljárásokkal kapcsolatos határidőket túllépő közigazgatási szervek bírságolhatók lesznek, s a késlekedő ügyintézőket személy szerint is kötelező módon felelősségre vonják. Mint Tóth Zoltán, a tárca közigazgatási államtitkára elmondta: "A jogszabály életbelépését követően nemcsak a hatóságok végső döntésével, hanem az egyes eljárási végzésekkel szemben is jogorvoslatot lehet majd kérni."

Az egyes határozatokat a lakossághoz legközelebbi szinten kell majd meghozni, ami a rendszer decentralizálásával jár: a minisztériumok a még meglévő hatósági ügyintézési jogkörüket elveszítenék, s azt alacsonyabb szintű szervek vennék át. Így a másodfokú útlevél-ügyintézés a BM-től a közigazgatási hivatalokhoz kerülne. Változna a hatásköri viták elbírálása is.

A közigazgatási szerződés bevezetésével egy-egy több ezer embert érintő ügyben a hatóság és az érintettek között szakértő közvetítőket nevezhetnek ki, akik a lakók érdekeit képviselhetnék. Részletesen szabályoznák a közigazgatási ügyekkel kapcsolatos külföldi megkeresések intézését is annak érdekében, hogy a jövőben ne vegyen akár több hónapot is igénybe egy-egy anyakönyvi kivonat vagy más okirat kiadása vagy kikérése külföldről.

A saját nyelvhasználat jogának biztosításával a közigazgatási ügyek intézésében szélesebb körben használhatják anyanyelvüket a nem magyar ajkúak. Ennek érdekében a BM olyan mobiltelefonos szolgáltatást hozna létre, amelyet tárcsázva a nem magyar anyanyelvűek számára is azonnali ügyintézést tennének lehetővé. A rendszerbe valamennyi települési önkormányzatot és a közigazgatási szervet bekapcsolnák, s a szolgáltatást a hazai kisebbségek és az Európai Unió hivatalos nyelvein tennék elérhetővé.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.