BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyképes oktatás térségünkben

Erősen kétséges, hogy megéri-e csökkenteni az osztálylétszámokat az oktatási rendszer hatékonyságának növelése érdekében - állapítja meg hét kelet-és közép-európai ország oktatási rendszerének a nyugat-európai rendszerekkel való összehasonlítása alapján a Kieli Világgazdasági Kutatóintézet. A most közzétett elemzés szerint az osztálylétszámok csökkentésére irányuló erőfeszítések rendkívül költségesnek bizonyultak a vizsgált államokban, noha a nagyobb átlagos osztálylétszámú országokban a diákok teljesítménye nemzetközileg összehasonlítható tesztek alapján csak marginálisan volt roszszabb, mint a kisebb átlagú országokban.

A kieli kutatók úgy látják, összességében jól működő oktatási rendszereket mondhat magáénak Cseh-, Magyarország, Szlovákia és Szlovénia, s ezek a rendszerek a vasfüggöny leomlása óta jelentős mértékben közeledtek nyugat-európai társaikhoz. A balti országok és Románia vizsgálata ezzel szemben olyan következtetésre indította a kutatókat, hogy ott az oktatási rendszerek elsődleges szerepe még mindig a kibocsátott diákok lehető legnagyobb homogenitása (akárcsak a szocializmus idején), ezzel szemben az előbb említett országok esetében nagyobbak az egyes diákok közti teljesítménykülönbségek - így ezek az oktatási rendszerek jobban felkészítenek a munkaerőpiac széles skálán elhelyezhető igényeire.

Az első csoportban említett országok oktatási rendszerei számos mutatószám alapján jobbak jó néhány nyugat-európainál, így az onnan kikerülő diákok versenyképesen lépnek az EU munkaerőpiacára - húzzák alá a kieli kutatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.