BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egységes uniós teherautódíjak?

Rugalmas, a teherforgalom környezeti és egyéb költségeit meszszemenően figyelembe vevő útdíjrendszer megalkotására tett javaslatot az Európai Bizottság. A tervezett díjrendszer a mintegy 60 ezer kilométernyi autópályát és egyéb gyorsforgalmi utat átfogó transzeurópai hálózatra terjedne ki, de vonatkozna azokra az alternatív szakaszokra is, amelyek - a brüsszeli megfogalmazás szerint - az adott körzetben "közvetlen versenytársai" a fővonalnak. A többi útszakaszon a tagállamok továbbra is szabadon határozhatnák meg a díjat.

A rendszer a jelenleg hatályban lévő rendelkezéshez képest több költségfajta beépítését engedélyezi az úthasználati díjba. A balesetek egyenként egymillió euróval növelhetik az adott szakasz költségét, többek között a talajszennyezés felszámolásának pénzigénye miatt; így a veszélyes szakaszokon magasabb lehet a fuvarozóktól beszedett díj.

Az egységes szabályok lefektetésének célja, hogy a tagállamok egyedi kezdeményezései következtében ne váljon áttekinthetetlenné a fuvarozók által fizetendő díjak rendszere - írja a Der Standard. Az ilyen "partizánakciók" ellen Brüsszel határozottan fellép; a héten például Németország ellen kezdett eljárást a bizottság a teherautódíjak szeptembertől tervezett emelése - ezen belül is főként a hazai fuvarozóknak nyújtott kompenzáció - kapcsán (VG, 2003. július 24., 3. oldal).

A tervezet még az idén, de legkésőbb jövő tavasszal a tanács és az Európai Parlament elé kerül. Az egyeztetés során ádáz vitákra lehet számítani: bár a javaslatot jegyző biztos, Loyola de Palacio szerint nem a terhek emelésére, hanem csupán differenciálására törekszenek, ez nem nyugtatja meg a fuvarosok képviselőit. Hubert Linssen, a nemzetközi közúti fuvarozási szövetség (IRU) brüsszeli irodájának vezetője a Financial Timesnak kijelentette: egyszerűen nem hiszi el, hogy nem nőnek az ágazat terhei. A tagállamok sem egységesek a teherautódíjak kérdésében. Míg a kontinens közepén elhelyezkedő tranzitországok (elsősorban Németország és Ausztria) élénken szorgalmazzák a közúti fuvarozás megsarcolását, a földrajzilag periferikus EU-tagállamok lehetőleg óvnák cégeiket az ebből adódó költségektől. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy - mint a Die Presse tudósításából kiderül - a környezetvédők sem elégedettek a javaslattal. A javasolt rendszer szerintük nem jelent elegendő ösztönzést arra, hogy közút helyett egyre inkább a környezetet kevésbé terhelő vasúti forgalomban továbbítsák az áruszállítmányokat.

Papolczy Péter, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatója szerint csak a végleges szabályok ismeretében lehet majd megmondani, mekkora terhet jelent az új teherautódíj-rendszer a cégeknek. A szakember szerint azonban nem biztos, hogy a fuvarozóknak az útvonal kialakításánál módjuk lesz figyelembe venni az egyes szakaszok közötti díjkülönbséget. Ez ugyanis jelentős részben a megbízók igényeitől függ majd: ha mindenképpen bizonyos időpontra kell leszállítani az árut, akkor aligha lehet várni vagy kerülő utat tenni a takarékosabb megoldás érdekében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.