A város jövője az ipari innováció
>> A legtöbb város az idén is intézményátszervezésre kényszerült. Orosházán mi a helyzet?
- Kisebb korrekcióra sincs szükségünk az idén. Az intézményrendszer zökkenőmentes finanszírozása érdekében már nyolc éve a feladatokhoz rendeljük a költségeket, a nagy összevonások még akkor megtörténtek, már akkor megszűnt a bázisszemlélet, az intézményfinanszírozás automatizmusa. Álságosnak tartom az olyan önkormányzati politizálást, amely a mindenkori kormányt vagy a helyhatóság többségi vezetését bírálja, amikor intézmény-összevonás és racionalizáció történik. Ma csak azok az önkormányzatok kényszerülnek intézmény-összevonásra, amelyek évek óta nem a realitások alapján állítják össze költségvetésüket. Nálunk - a büdzsé lehetőségeitől függetlenül - az intézményrendszer finanszírozása évről évre a tanulói és a lakossági létszám alakulása alapján történik.
>> A város költségvetése évről évre nő, ami szorosan összefügg a saját jogú bevételek bővülésével. Milyen a fejlesztési források aránya?
- A fejlesztésre fordítható öszszeg ciklikusan változik, mert függ a mindenkori kormányzati politikától és döntésektől. Állandó problémát jelent az utóbbi tíz évben, hogy a közalkalmazotti béremeléseknek csak a felét tartalmazza a normatíva, a többit mindig az önkormányzatoknak kell kigazdálkodniuk. Ez Orosháza esetében a fejlesztési források rovására történik. Az intézményi dolgozók létszáma jelenleg a minimális szinten van, további csökkentés a szakmai munka rovására menne. A város éves költségvetése 8,77 milliárd forint, ennek 10-15 százalékát tudjuk évente fejlesztési célokra fordítani.
>> Milyen a város forrásszerzési képessége?
- Az önkormányzatok előtt számos pályázati lehetőség van, ha biztosítani tudják a szükséges önerőt. Ám a pályázatokra oda kell figyelni, mi ezért is hoztunk létre a városházán belül egy pályázatokat figyelő és előkészítő csoportot. Nagy baj, hogy a politika komoly mértékben befolyásolja az önkormányzatok fejlődési lehetőségeit. Tapasztalataink szerint a pályázatok elbírálásának módja és rendje hihetetlen mértékben kiszámítható? vagy éppen kiszámíthatatlan.
>> Ezt hogyan érti?
- Vegyük a gyógyfürdőfejlesztéseket célzó Széchenyi-program példáját. Az eredetileg úgy indult, hogy csak a potenciális idegenforgalmi gyógycentrumok részesülnek kiemelt fejlesztésben a dél-alföldi régióban. Békés megye esetében ez a Gyulai Várfürdőt és Orosháza-Gyopárosfürdőt jelentette volna. Ehhez képest sok-sok fürdő kapott pénzt a kiemeltek rovására. A nagyoknak most össze kell fogni, ha azt akarják, hogy hosszú távon erősödjön piaci pozíciójuk. Gyopárosfürdő "az Alföld gyöngye" levédett névvel a régió egyik legjelentősebb fürdőcentrumává szeretné kinőni magát. A város tíz év óta saját erőből közel egymilliárdot fordított a fürdő fejlesztésére, sok állami és brüsszeli támogatás elnyerése mellett. A fürdő profitját az önkormányzat évről évre a szolgáltatások bővítésére és színvonalának emelésére fordítja.
>> Milyen beruházásokat szeretne a város megvalósítani a közeljövőben?
- Az elkövetkező években elsődleges célunk a helyi gazdaság megerősítése. Helyzetbe kívánjuk hozni a helyi és a Békés megyei vállalkozásokat az önkormányzati beruházásokkal. Az idén a városbeli beruházások mintegy 3,5-4 milliárd forint összeget tesznek ki, a kivitelezési munkálatok túlnyomó részét. A közbeszerzési eljárások során arra törekszünk, hogy a pályázati feltételek sorában szempontként jelenjen meg a helyi és a megyei vállalkozások szerepe. "Fut" egy 76 lakásos bérlakás-építési program, tavaly ezen túl 29 lakást adtunk át. A 760 millió forint összegű beruházást egy helyi vállalkozói konzorcium végzi. Ötszázmillió forintos programként indul egy idősek otthona-program, amelyet szintén helyi vállalkozókkal kívánunk megvalósítani. Folyamatban van ezen túl egy szennyvízprogram, s hamarosan befejeződik az ipari park 500 millió forintba kerülő kiépítése - a kivitelezési munkákban a helyi vállalkozók szintén meghatározó arányú munkát kaptak. Az Orosházát elkerülő út építése is befejeződik. A hármas és a négyes ütem megépítéséhez szükséges területek kisajátítása elkezdődött, több mint ötmilliárd forint lesz a beruházás összege. A közlekedési tárca programja szerint az elkerülő út 2006 végéig készül el.
>> Milyen egyéb, nem közvetlenül gazdasági, ám gazdasági hatású projektek futnak még a városban és környékén?
- Ilyenek például a megkezdett régészeti feltárások. De említhetném azt is, hogy Orosháza része annak a közel kétmilliárd forint összegű, címzett támogatásból megvalósuló, megyei csapadékvíz-elvezetési programnak, amelynél a kivitelezési munkák közbeszerzési eljárása már folyamatban van. Tavasszal indulhatnak az építkezések. Több mint 100 millió forintból egy iskolafelújítási program is indul. A székesfehérvári Kodolányi-főiskola a városban alakítja ugyanis ki eurórégiós, első lépcsőben idegenforgalmi, gazdasági végzettséget biztosító dél-magyarországi képzési központját. A város várhatóan jövőre egy 240 millió forintból felújított épületet ad át a felsőfokú oktatási intézetnek. A kórházban is folytatódik a gép- és műszerpark fejlesztése. A napokban pedig elkezdődött a Gyopárosfürdőt övező tórendszer egyik, 2,5 hektáros tavának kotrása, több tíz millió forintból.
>> Melyek azok az állami és brüsszeli forrásból megoldható nagy programok, amelyek alapvetően befolyásolhatják a jövőbeni fejlődést?
- Az egyik egy szilárdhulladék-lerakó telep megvalósítása a több mint 40 települést magában foglaló dél-békési térségben. Ezekről a településekről jelenleg Hódmezővásárhelyre és Békéscsabára szállítják a szilárd hulladékot, s a többletköltségek igen jelentősek. Ezt pedig az itt élőknek kell megfizetniük: számítások szerint - az energia-, illetve a szállítási költségek várható trendjét figyelembe véve - öt-tíz éven belül az itt élőknek a szemétszállítási szolgáltatásért az országos átlag többszörösét kellene fizetniük. Ezt mindenképpen el akarjuk kerülni. Emellett szeretnénk a város közúti megközelíthetőségét tovább javítani. Befejezzük a települést elkerülő út építését, illetve a Battonya-Orosháza közötti, a határátkelőhöz vezető út újabb szakaszának felújítását. Ez egyébként benne van a kormány úthálózat-építési programjában. A battonyai út jelentősége Arad könynyebb és gyorsabb megközelíthetősége, hiszen az mindössze 54 kilométerre van tőlünk. Arad igen dinamikusan fejlődő határ menti nagyváros, repülőtere kis és nagy teljesítményű gépeket tud fogadni, a jobb megközelíthetőség közvetetten Orosháza gazdaságát is erősíti. Az útépítés révén a romániai határforgalom a városon keresztül tudna rácsatlakozni az M5-ös autópályára, a nemzetközi úthálózatra.
>> Milyen a befektetői, üzleti klíma?
- Jól megválaszolja a kérdést a tény, hogy a nagy cégeink közül többen is jelentős fejlesztéseket valósítanak meg az elkövetkezendő időszakban. Az is biztató, hogy a lakosság körében is nőtt az otthonteremtési kedv. Mindez azt az üzenetet hordozza: az itt élő embereknek és a vállalkozásoknak hosszú távú terveik vannak Orosházán.


