A vita végső soron a szövetségi kormányzat azon ígéretére vezethető vissza, amely szerint évi 600 millió euró értékben kompenzálja a fuvarozókat a szeptembertől bevezetendő autópályadíjért. A Brüsszel által versenytorzítónak tartott ígéret a szállítmányozó cégek nyomására született, akik versenyhelyzetüket már az autópályadíj nélkül is elviselhetetlennek érezték az egységes uniós piacon, a díj bevezetésével pedig végképp tömeges csődöktől félnek. Noha a kilométerenkénti 12,4 centes díjat a német sztrádákat használó konkurenseiknek is fizetni kellene, a bevételük legnagyobb részét belföldön megkereső német fuvarozók úgy érzik, mégis tovább nehezedik helyzetük a német piacról csak bevételeik kisebb részét beszerző, ezért keresztfinanszírozásra képes belga, holland vagy luxemburgi kamionosokkal szemben. Szakértők szerint részben éppen a kisebb hazai adóterhelésüknek köszönhetik a Benelux államok szállítmányozói, hogy több mint 50 százalékos a részesedésük az EU-tagállamokon belüli áruforgalomban (az úgynevezett kabotázs terén).
Németország ma a legdrágább EU-tagállam a fuvarozók számára. Kiugróan magas a jövedelemadó, a gázolaj adója is csak Nagy-Britanniában magasabb, de ott nincs a megtett távolságtól függő autópályadíj, és földrajzi okok miatt kisebb az EU más tagállamaiból érkező verseny nyomása. Éppen ezért ígérte meg Manfred Stolpe közlekedési miniszter a gázolajadó csökkentésében megnyilvánuló 600 milliós kompenzációt, amely azonban csak a német fuvarozókat érintené, s ezért kiváltotta az egységes piac versenysemlegessége felett éberen őrködő Brüsszel haragját.
Ha nem megy a gázolajadó-csökkentés, más módon kell beváltani a fuvarosok körében már készpénznek tekintett 600 milliós könnyítés ígéretét - vélik német belpolitikai elemzők, de hogy mi lehetne az, még nem világos. Hosszú távon mindenesetre tovább erősödik a nyomás a gázolajadók uniós szintű harmonizációja irányában, amire tavaly tett javaslatot (literenkénti 0,35 eurós szinten) az Európai Bizottság, de amit Berlin eddig - költségvetési bevételeinek csökkenésétől tartva - elutasított.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.