E tárgyilagos hír hátterében álló indokokat érdemes egy kicsit részletesebben is megvizsgálni.
Világszerte, így Magyarországon is megfigyelhető, hogy a kis címletű érmék forgalomba áramlása jelentős, címlettől függően évi 20-70 millió darab. Az elmúlt hónapok készpénzforgalmi adatai szerint a korábban tapasztaltakhoz képest jelentősen megnőtt az egy-, két- és ötforintos forgalmi érmék forgalomba áramlása, ugyanakkor ezen időszak alatt e címletek jegybankhoz visszaáramló mennyisége csökkent.
Ezért feltettük magunknak a kérdést, hová tűnnek el ezek a címletek. E kérdésre azonban nem lehet minden szempontból kielégítő választ adni, hiszen csak találgatni lehet, hogy a július végén forgalomban lévő több mint 710 millió darab egyforintosból, a közel 600 millió darab kétforintosból és a mintegy 220 millió darab ötforintosból mekkora az a mennyiség, amelyet valójában használ a készpénzforgalom és mekkora az a hányad, amely perselyekben várja sorsát, külföldiek zsebében lapul, vagy egyszerűen csak elveszett.
A kis címletű érmék jegybankhoz történő visszaáramlásának növelése érdekében a Magyar Nemzeti Bank illetékes szakmai bizottsága döntött arról, hogy 2003. május 15-től a három legkisebb címlet esetében díjmentessé teszi azok más címletű fizetőeszközökre történő átváltását, míg a többi érmecímlet váltásáért a bank továbbra is felszámítja a mindenkori hatályos hirdetményben meghatározott díjat. A magasabb érmecímletek esetében a 10 fillér darabonkénti váltási díj elhanyagolható a címlet névértékéhez képest, míg a kis címletek esetében, főként az 1 forintosoknál, ez az arány jóval magasabb.
A három legkisebb címlet esetében a bank azonban nemcsak a váltást, hanem a számlatulajdonosok számára ezen érmék pénzforgalmi számlára történő befizetését is díjmentessé tette. Bár a számlatulajdonosok tekintetében ettől az intézkedéstől nem várható jelentősebb eredmény - mint ahogyan az a díjak eltörlése óta eltelt időszak alatti visszaáramlásból is tapasztalható -, a bank a rendelkezésére álló eszközzel megteremtette annak lehetőségét, hogy a hitelintézetek kis címletekkel kapcsolatban követett üzletpolitikájukat újból átgondolják.
A díjak eltörlésének van egy további haszna is. Több, karitatív célú kezdeményezés elsősorban a kis címletű érmék gyűjtése révén próbálja előteremteni azt az összeget, amellyel anyagilag támogathatja a kitűzött cél elérését. Ilyen megmozdulás volt például az elmúlt év végén a Heti hetes című tévéműsor által kezdeményezett gyűjtés. Akciójuk révén 5,6 millió darab egyforintos, több mint 700 ezer darab kétforintos és több tízezer darab egyéb érmecímlet gyűlt össze, amelyet az MNB-nél váltottak be.
A jegybanknak ebben az esetben is fel kellett számítania a váltási díjat, hiszen a bank pénztárainál minden ügyfél azonos feltételekkel bonyolíthat le váltást, és ez alól a jótékony célú kezdeményezés sem lehetett kivétel. Ennek következtében jelentősen csökkent a karitatív célra ténylegesen felhasználható pénzösszeg.
Az előbbiekben említett intézkedéssel azonban már ez a helyzet is megoldódik. Az alacsony címletekkel, különösen az egy- és kétforintosokkal kapcsolatos gondolkodás azonban tovább folyik. Célunk annak feltérképezése, hogy ezek a címletek - az általunk vélelmezetteknek megfelelően - az idők során valóban "egyszer használatossá" váltak-e, azaz a nagyarányú kiáramlás annak következménye-e, hogy a vásárlásainkkor visszajáróként megkapott aprópénz, mivel "nyomja" pénztárcánkat, perselyekben, tégelyekben landol. Esetleg a készpénzforgalom több tíz millió darabos igénye e címletekből annak következménye-e, hogy a lakosság aktívan használja ezeket az érméket.
Függetlenül attól, hogy mi lesz e tájékozódás eredménye, és tekintettel arra, hogy a Magyar Nemzeti Bank évről évre jelentős összeget fordít ezen érmék gyártatására, mindenkinek érdemes elgondolkodnia azon, hogy készpénzfizetései során hogyan használja az érméket. Ugyanis az érmék megfelelő alkalmazása révén nemcsak egyéni, hanem összességében nemzetgazdasági szinten is megtakarítás érhető el, azaz igaz a mondás, hogy sok kicsi sokra megy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.