A héten megkezdődött a tárcák közötti egyeztetés a gépkocsik regisztrációs adójáról szóló tervezetről, a végleges változatot szeptemberben tűzi napirendjére a kormány. Információink szerint a fogyasztási adót kiváltó - tételes - adó mértéke a személygépkocsi műszaki tulajdonságaitól függ, és attól, mennyiben felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. A legjobb környezetvédelmi kategóriába sorolt, jó állapotú, kis fogyasztású autó után legkevesebb 90 ezer forintot kellene fizetni, míg egy 1800 köbcentisnél nagyobb, kedvezőtlen kibocsátási értékeket produkáló benzines jármű adója akár 1,6 millió forintot is kitehet. A felső érték egyébként nem tűnik túl magasnak annak fényében, hogy ma egy luxuskategóriájú kocsi után a 4 millió forintot is elérheti a fogyasztási adó.
Az új adónemből 55-60 milliárdos bevételt vár a költségvetés, ezt az összeget a vámhatóságnak kell beszednie. A regisztrációs adót az autó első forgalomba helyezésekor kell megfizetni. Ezzel tulajdonképpen regisztráltatja magát a jármű, azaz megkaphatja a rendszámot.
A téma már számos szakmai fórumot megjárt, több véleményt is mérlegelt a Pénzügyminisztérium, mielőtt a mostani koncepciót kialakította volna. Elvetették például azt a korábbi elképzelést, hogy ezt a díjat a vételi számlán szereplő összeghez (használt kocsi esetén az Eurotax katalógus alapján képzett értékhez) igazítsák, annak százalékos mértékében határozzák meg. Ez ugyanis nem segítené a piacon ma még meglévő aránytalanságok felszámolását, hiszen mindenki tisztában van azzal, s a vámosok adatai is igazolják, hogy nagyon sok esetben manipulált számlákkal hozzák át a határon a személygépkocsikat. Így versenyelőnyben vannak azok a kereskedők, akik a közterheket fiktív adatok alapján fizetik meg.
Mint a pénzügyi tárca sajtóosztályán megtudtuk, 2004 májusáig marad a jelenlegi rendszer, s az uniós csatlakozással egyidejűleg vezetik be Magyarországon a regisztrációs adót. Természetesen meg kell fizetniük az autósoknak a továbbiakban is az egyéb vámterheket: az általános forgalmi adót (most 25, jövőre 23 százalék), a vámot (uniós terméknél 0, egyébként 13-78 százalék), valamint a környezetvédelmi termékdíjat (2300-50 300 forint).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.