BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változik a reklamációk intézése

A szavatosság és a jótállás júliustól hatályos Ptk.-beli módosulása nyomán szeptembertől változik a termékek minőségi reklamációjának intézése. Készülőben a kötelező jótállásra vonatkozó kormányrendelet is - hívta fel a figyelmet Huszay Gábor, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főigazgatója a szervezet tegnapi sajtótájékoztatóján. Hangsúlyozta: a termékeknek meg kell felelniük mindazon minőségi feltételeknek, amelyeket a forgalmazó a fogyasztóval ismertet, és azokért szavatol. Felelőssége az áru összeszerelését leíró útmutató esetleges hibájára is kiterjed.

Szavatossági igénnyel két évig élhetnek a vásárlók: kérhetik a hiba kijavítását, vagy a termék kicserélését, illetve ha erre nincs mód, árleszállítást, vagy a vételár visszafizetését. A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét 15 napon belül elvégezze. A szabályozás lényeges új vonása, hogy a kereskedő - a feltételek fennállása esetén - követelheti szállítójától a vásárlónak nyújtott kártalanítás megtérítését. Ez ösztönözheti a kereskedőt a panaszok gyors megoldására. A főigazgató utalt arra is: az eladástól számított hat hónapig a forgalmazót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba nem a gyártáskor keletkezett, azt követően a fogyasztóra hárul a bizonyítás. Reklamációjának alaposságát alátámasztandó, továbbra is kérhet szakvéleményt a főfelügyelőségtől - vagy bármely más akkreditált szakértőtől -, amennyiben megelőlegezi a vizsgálati díjat. A szakvélemény nem kötelező a felekre, de elősegítheti a vita lezárását. A kötelező verdiktet természetesen továbbra is a bíróság mondja ki.

Az unióban nincs rendeletileg megszabott jótállás, nálunk azonban a tartós fogyasztási cikkeknél átmenetileg még fennmarad az egyéves garancia. A készülő kormányrendelet lényegében nem tér el a jelenlegi szabályoktól.

A főfelügyelőség első félévi munkájáról szólván Huszay Gábor egyebek közt elmondta: az idegenforgalmi főszezon vizsgálata során a vendéglátásra helyezték a hangsúlyt. Folyamatosan ellenőrzik a turisták által leglátogatottabb területeket, így például a Balaton északi és déli partját egyaránt. Eddig több mint 2700 üzletet vettek górcső alá, és a vendéglátóegységek 70 százalékánál tapasztaltak kisebb-nagyobb szabálytalanságot, különösen hiányos ártájékoztatást, mérési hibákat, élelmiszer-biztonsági következetlenségeket. (MKK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.