A 2001-ben elfogadott nyolcéves fenntartási terv szerint az első évben hatmilliárd, tavaly 6,5, az idén pedig közel 8,5 milliárd forintot fordítanak a gyorsforgalmi utak felújítására - mondta lapunknak Timár József. Az ÁAK Rt. vezérigazgatója hozzátette: 438 kilométer autópályát, 64 kilométer autó- és 188 kilométer csomóponti utat kezelnek.
Összességében azonban a fenti összegnél jóval többet költenek az állami sztrádákra. Ebben az évben a hálózat üzemeltetésére 6,2, működtetési és üzemi beruházásra 5,3 milliárd forintot szánnak, azaz a teljes számla eléri a 20 milliárdot. Ebből a társaság tervei szerint 14 milliárdot a díjbevételből fedeznek, hatot pedig költségvetési támogatásból.
A fenntartási program - amelyet az idén aktualizáltak - célja, hogy az állami autópályák szolgáltatási szintje érje el az európait. Ebben az évben elérik, hogy nem lesz tíz évnél öregebb pályaburkolat, de Nyugat-Európában 6-8 évente végeznek ilyen felújításokat. Az esztendő elején az M1-esen még meglévő mintegy 40 kilométernyi 9-10 éves burkolatból az idén 30 kilométernyit újítanak fel. A burkolatjavítás teszi ki a 2003. évi fenntartási költségek 40 százalékát, hidakra 15-20 százalék jut.
Az idei 8,5 milliárdos fenntartási munkák 60 százalékát a díjas sztrádákon végzik. A legnagyobb tételt az M1-M7-es bevezető szakaszának jelenleg folyó korszerűsítése jelenti. Az 1,625 milliárdos közlekedésbiztonsági beruházás eredményeként közvilágítást építenek ki és fizikai választófalat emelnek a két pályaoldal között. Mindezt az ott haladó napi százazer jármű biztonsága indokolja.
A 66 kivitelezési munkára három közbeszerzést indítottak, amelyek összértéke 8,3 milliárd forint. Száznál több cég 682 pályázatot váltott ki, végül 65 vállalat 430 ajánlatot nyújtott be. A nyertes 29 vállalkozó egy vagy több munkához jutott. Négy ajánlatkéréssel választottak kivitelezőt a fennmaradó 200 millió forintnyi munkálatokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.