Budapest belvárosának legégetőbb problémája hosszú ideje a parkolás megoldatlansága. Az V. kerületnek csupán 28 ezer lakosa van, ám naponta mintegy 150 ezren jönnek a belvárosba dolgozni, illetve ügyeket intézni, vásárolni. Felmérések szerint a 150 ezer látogató közel 30 százaléka autóval érkezik - fejtette ki lapunknak Karsai Izabella, a Szent István Téri Mélygarázs Kft. műszaki vezetője. A belváros utcáin viszont nincs ennyi hely a parkoló autók számára. Egyes részeken, például a Deák téren az állandósult dugók az elviselhetetlenségig fokozzák a környezetszennyezést. Ráadásul a kerületbe érkezők tömege nem oszlik el időben, az itt dolgozók ugyanis ugyanakkor érkeznek a reggeli órákban, és szintén egyszerre hagyják el a Belvárost a késő délutáni, esti órákban. Sokszor még este hétkor is dugók nehezítik a közlekedést.
Az igazi gondot tehát nem azok az autósok jelentik, akik csak néhány órát töltenek el a kerületben, hanem azok, akik itt dolgoznak, és egész napra foglalják el az utcákat. Jelenleg mintegy 8600 szabályos, felszíni parkolóhely található a kerületben, ám ennél jóval többen parkolnak itt, sokan szabálytalanul. Ennek ellenére két hónapja szünetel a szabálytalanul parkoló autók elszállítása. Igaz, hogy a gépkocsik elszállításával is voltak problémák, ami vélhetően a szervezetlenségből fakadt - tette hozzá Karsai Izabella. Sokszor ugyanis nem a forgalmat akadályozó, az úttesten parkoló autókat szállították el, hanem azokat a gépkocsikat, amelyek szabálytalanul parkoltak ugyan, de a forgalmat nem akadályozták. Az egyik legfontosabb feladat az úttesten szabálytalanul várakozó autók elszállítása lenne.
A belvárosi lakosoknak kiadott ingyenes parkolóengedélyek száma is megközelíti a 8600-at, tehát a rendelkezésre álló felszíni helyek számát. Ám ez nem azt jelenti, hogy a helyeket az itt lakók foglalják el, hiszen hétköznapokon általában ők is autóval mennek dolgozni a város más részeibe.
Bár kevés a parkolóhely, a kerületnek nem az a célja, hogy a felszíni helyek számát növelje, hanem az, hogy az autókat mélygarázsokba terelje. Az önkormányzat arra törekszik, hogy minél több zöld területet, parkot, sétálóutcát és díszburkolatot alakítson ki, amit csak a felszíni parkolóhelyek csökkentésével lehet megoldani. Még legalább 4-5 mélygarázsra lenne szükség, amelyeket a főútvonalak közvetlen közelében kellene kialakítani, hogy a forgalom ne terhelje a keresztutcákat - mondja a szakértő.
A közelmúltban több mélygarázs is elkészült - az Erzsébet téri, a Szabadság téri, a Bank Center parkolója, valamint a Bazilika mélygarázs -, amelyek enyhítették ugyan a problémákat, de teljesen nem oldották meg. A legrosszabb a helyzet a belváros középső részén, illetve a déli övezetben a Kossuth Lajos utcától a Fővám térig, ahol jelenleg nincs felszín alatti parkoló. Itt lenne a legnagyobb szükség mélygarázsokra, ám a sűrű beépítettség miatt ezeken a részeken nehéz a beruházásoknak helyet találni. Megfelelő hely lehetne például egy felszín feletti parkolóház építésére a Molnár utca, továbbá mélygarázst lehetne építeni a Március 15. téren, illetve a Bástya utcában, ahol még vannak telkei az önkormányzatnak. A belváros középső negyedében pedig a József Nádor téren lenne célszerű felszín alatti garázst építeni.
Az igazi megoldást a p+r rendszerek elterjedése jelentené, vagyis hogy minél több autós a város külső tömegközlekedési csomópontjainál található parkolókban hagyná az autóját, és metróval, autóbusszal vagy villamossal jönne be a belvárosba. Az uniós tagországokkal ellentétben azonban Magyarországon ez még nem terjedt el. Ennek egyik oka a nem megfelelő tömegközlekedés. A másik, hogy p+r parkolók kialakításá-ra alkalmas területek általában a külső kerületek tulajdo-nában vannak, s az ingatlanokat inkább a nagyobb bevételt hozó bevásárlóközpontok vagy egyéb fejlesztések céljára hasznosítják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.