BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyerhetnek a magyar fogyasztók

Nem számítanak jelentős változásra a magyar-amerikai kereskedelemben Magyarország uniós csatlakozása után sem a szakértők. A vámok egy része - mindkét irányban - változni fog, s van, ahol jól, van, ahol rosszabbul járnak a kereskedelemmel (is) foglalkozó magyar cégek.

Nem számítanak jelentős változásra a magyar-amerikai kereskedelemben Magyarország uniós csatlakozása után sem a szakértők. Igaz, a hazai exportőrök egy része elveszíti eddigi vámmentességét, amit az általános preferenciarendszer keretében élvezett. Ez a magyar kivitelnek egy részét adja csak: tavaly például 366 millió dollárnyi áru került be így az ottani piacra. Ezekre az exportcikkekre a jövő év májustól 2,4-3,7 százalékos vámot fognak kivetni az amerikaiak.

Ugyanakkor javulni fog az amerikai termékek magyar piaci pozíciója, miután csökkenni fognak az importvámok ebben a relációban. A hazai átlagos importvámszint ma durván 7, az unióé pedig 3,5 százalékos.

Az Egyesült Államokban a közelmúltban kezdődött meg annak vizsgálata, miként hat az amerikai kereskedők pozíciójára az Európai Unió jövő májusi kibővítése. A vizsgálat eredményétől függetlenül Magyarországnak ebben az ügyben nincs teendője. Bármilyen eredményre jut az amerikai adminisztráció, s annak nyomán bármilyen tárgyalásokat is kezdeményez esetleg az ügyben, azokat már Brüsszelnek kell lebonyolítania Washingtonnal, közölte lapunkkal Várkonyi László, a Külügyminisztérium főosztályvezetője. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) az elsődlegesen érintett partnereknek valóban lehetővé teszi az úgynevezett adaptációs tárgyalások lefolytatását, s ha kiderül, hogy a bővítés nyomán előállt helyzetben harmadik országok piacra jutási lehetőségei nehezednek, akkor kompenzációs igény is szóba jöhet. Ám ez is Brüsszelre hárul majd, szögezte le Várkonyi, hozzátéve: egy-egy importterméknél lesz ugyan vámemelkedés, de inkább ennek a fordítottja lesz a jellemző.

Magyarország uniós csatlakozását követően a magyar exportőrök egy része elveszíti eddigi vámmentességét, amit a GSP (általános preferenciarendszer) keretében élvezett, s helyette az MFN (legnagyobb kedvezményes elbánás) keretében élvez majd alacsony, de persze a 0 százalékos vámnál mégis magasabb tarifát. Statisztikák szerint ez a magyar kivitelnek egy részét adja csak: tavaly például 366 millió dollárnyi áru került be így az ottani piacra - tudtuk meg Horváth Péter washingtoni külgazdasági attasétól. Ezekre a cikkekre jövő májustól 2,4-3,7 százalékos vámot fognak kivetni az amerikaiak, miután Magyarország is átveszi az Európai Unió kereskedelmi rezsimjét s annak részeként a piacra jutási kondí-ciókat harmadik országokba.

Ugyanezen ok miatt ugyanakkor javulni fog az amerikai termékek magyar piaci pozíciója, miután csökkenni fognak az importvámok ebben a relációban, közölte lapunkkal Várkonyi László. A jelenleg alkalmazott magyar importvámszint ugyanis magasabb, mint az unió által alkalmazott MFN-vámok. A magyar átlagos importvámszint ma durván 7, az unióé pedig 3,5 százalékos.

Mindennek ellenére sem Várkonyi, sem Horváth Péter nem számít jelentős változásra a magyar-amerikai kereskedelemben. Mint ugyanis Várkonyi rámutat: az amerikai piacra stabilan szállító magyar exportőrök kiváló kapcsolatrendszerrel rendelkeznek a tengerentúlon, termékeik be vannak vezetve a piacon. Importoldalon pedig azért nem kell félni az amerikai szállítások elfutásától - és ezáltal a szaldó romlásától -, mert a magyar külkereskedelem szerkezete nagyjából adott. Nem szólva arról, hogy a magyar piacra jutás javulása nemcsak az USA termékeire lesz érvényes májustól, hanem majdnem minden harmadik országból származó importra is. Hasonlóan értékeli a helyzetet Fáth Péter, az AmCham ügyvezető igazgatója is. Mint mondja: nem szabad elfelejteni, hogy

az amerikai a világ legnagyobb fizetőképes piaca, amelyen irdatlanul éles a verseny. Ebben a helyzetben előre kell menekülni, azaz olyan minőségű termékekkel kell megjelenni, amelyek megállják a helyüket ebben az éles harcban, tanácsolja. Ami pedig az import javuló helyzetét illeti, Fáth szerint ezzel csak a magyar fogyasztók nyerhetnek, hiszen általa bővülhet a választék, s mérséklődhetnek az árak.

Ez utóbbit például a - magyar fogyasztók egy jó részének figyelmét felkeltő - személyautókra kivetett importvám változása is alátámasztja. Míg ugyanis jelenleg az 1600 köbcentis hengerűrtartalom alatti személygépkocsik után 13 százalékos vámot kell fizetni, az a felettiekre pedig 23 százalékos vámot vetnek ki, addig 2004. május 1-je után mindkét kategóriában már csak 10 százalékos lesz az importvám.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.