Nyerhetnek a magyar fogyasztók
Nem számítanak jelentős változásra a magyar-amerikai kereskedelemben Magyarország uniós csatlakozása után sem a szakértők. Igaz, a hazai exportőrök egy része elveszíti eddigi vámmentességét, amit az általános preferenciarendszer keretében élvezett. Ez a magyar kivitelnek egy részét adja csak: tavaly például 366 millió dollárnyi áru került be így az ottani piacra. Ezekre az exportcikkekre a jövő év májustól 2,4-3,7 százalékos vámot fognak kivetni az amerikaiak.
Ugyanakkor javulni fog az amerikai termékek magyar piaci pozíciója, miután csökkenni fognak az importvámok ebben a relációban. A hazai átlagos importvámszint ma durván 7, az unióé pedig 3,5 százalékos.
Az Egyesült Államokban a közelmúltban kezdődött meg annak vizsgálata, miként hat az amerikai kereskedők pozíciójára az Európai Unió jövő májusi kibővítése. A vizsgálat eredményétől függetlenül Magyarországnak ebben az ügyben nincs teendője. Bármilyen eredményre jut az amerikai adminisztráció, s annak nyomán bármilyen tárgyalásokat is kezdeményez esetleg az ügyben, azokat már Brüsszelnek kell lebonyolítania Washingtonnal, közölte lapunkkal Várkonyi László, a Külügyminisztérium főosztályvezetője. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) az elsődlegesen érintett partnereknek valóban lehetővé teszi az úgynevezett adaptációs tárgyalások lefolytatását, s ha kiderül, hogy a bővítés nyomán előállt helyzetben harmadik országok piacra jutási lehetőségei nehezednek, akkor kompenzációs igény is szóba jöhet. Ám ez is Brüsszelre hárul majd, szögezte le Várkonyi, hozzátéve: egy-egy importterméknél lesz ugyan vámemelkedés, de inkább ennek a fordítottja lesz a jellemző.
Magyarország uniós csatlakozását követően a magyar exportőrök egy része elveszíti eddigi vámmentességét, amit a GSP (általános preferenciarendszer) keretében élvezett, s helyette az MFN (legnagyobb kedvezményes elbánás) keretében élvez majd alacsony, de persze a 0 százalékos vámnál mégis magasabb tarifát. Statisztikák szerint ez a magyar kivitelnek egy részét adja csak: tavaly például 366 millió dollárnyi áru került be így az ottani piacra - tudtuk meg Horváth Péter washingtoni külgazdasági attasétól. Ezekre a cikkekre jövő májustól 2,4-3,7 százalékos vámot fognak kivetni az amerikaiak, miután Magyarország is átveszi az Európai Unió kereskedelmi rezsimjét s annak részeként a piacra jutási kondí-ciókat harmadik országokba.
Ugyanezen ok miatt ugyanakkor javulni fog az amerikai termékek magyar piaci pozíciója, miután csökkenni fognak az importvámok ebben a relációban, közölte lapunkkal Várkonyi László. A jelenleg alkalmazott magyar importvámszint ugyanis magasabb, mint az unió által alkalmazott MFN-vámok. A magyar átlagos importvámszint ma durván 7, az unióé pedig 3,5 százalékos.
Mindennek ellenére sem Várkonyi, sem Horváth Péter nem számít jelentős változásra a magyar-amerikai kereskedelemben. Mint ugyanis Várkonyi rámutat: az amerikai piacra stabilan szállító magyar exportőrök kiváló kapcsolatrendszerrel rendelkeznek a tengerentúlon, termékeik be vannak vezetve a piacon. Importoldalon pedig azért nem kell félni az amerikai szállítások elfutásától - és ezáltal a szaldó romlásától -, mert a magyar külkereskedelem szerkezete nagyjából adott. Nem szólva arról, hogy a magyar piacra jutás javulása nemcsak az USA termékeire lesz érvényes májustól, hanem majdnem minden harmadik országból származó importra is. Hasonlóan értékeli a helyzetet Fáth Péter, az AmCham ügyvezető igazgatója is. Mint mondja: nem szabad elfelejteni, hogy
az amerikai a világ legnagyobb fizetőképes piaca, amelyen irdatlanul éles a verseny. Ebben a helyzetben előre kell menekülni, azaz olyan minőségű termékekkel kell megjelenni, amelyek megállják a helyüket ebben az éles harcban, tanácsolja. Ami pedig az import javuló helyzetét illeti, Fáth szerint ezzel csak a magyar fogyasztók nyerhetnek, hiszen általa bővülhet a választék, s mérséklődhetnek az árak.
Ez utóbbit például a - magyar fogyasztók egy jó részének figyelmét felkeltő - személyautókra kivetett importvám változása is alátámasztja. Míg ugyanis jelenleg az 1600 köbcentis hengerűrtartalom alatti személygépkocsik után 13 százalékos vámot kell fizetni, az a felettiekre pedig 23 százalékos vámot vetnek ki, addig 2004. május 1-je után mindkét kategóriában már csak 10 százalékos lesz az importvám.


