Egyelőre nem váltott ki túl nagy visszhangot európai bizottsági körökben a kelet-európai vezetékes telefonszolgáltatók múlt heti lobbizása Brüsszelben, amelynek során a térség piacfejlődésének sajátosságait igyekeztek elismertetni bizottsági illetékesekkel. A csatlakozó "nyolcak" külön tanulmányban mutattak rá a térség távközlési szolgáltatóinak a jelenlegi tagokétól eltérő külső adottságaira.
A legfontosabb felvetésük, hogy a keleti piacokon a vezetékes telefonok aránya mindig relatíve alacsony volt, majd pedig a technológiai fejlődés hullámain a mobiltelefonos szolgáltatók szinte egyetlen ugrással betömték az ellátásban meglévő jelentős réseket, és azóta is folyamatosan nő piaci arányuk. Az említett közös anyag - amelyet az Andersen Business Consulting jegyez - példaként említi, hogy míg Németországban az elmúlt két évben 45 százalékkal nőtt a vonalas hálózat forgalma (alapvetően az internet terjedésének köszönhetően), addig Szlovákiában a fix telefonok amúgy is alacsony száma ugyanezen időszakban 5 százalékkal csökkent. Nem jobb a helyzet
Magyarországon sem, ahol 2000-2002 között a mobiltelefonok elterjedtsége úgy nőtt csaknem kétszeresére (31-ről 65 százalékra), hogy közben a vezetékes vonalaknál ugyanez az arány 39-ről 36 százalékra csökkent.
A "nyolcak" közös fellépését mindenekelőtt a tagság közeledte és vele az uniós hírközlési szabályozás teljes körű alkalmazási kényszere magyarázza, különös tekintettel az ugyancsak alapvető uniós kötelezettségnek tekinthető lisszaboni célkitűzésekre az információs társadalom (így a teljes körű internethasználat) megteremtésére. A technológia mai állása mellett az internetes kommunikáció oroszlánrésze belátható időn belül a vonalas hálózaton kellene hogy alapuljon, miközben a jelenlegi EU-gyakorlatban ugyancsak az utóbbiakat terheli az egyetemes távközlési szolgáltatás biztosítása is. E két elvárás jelentős beruházásokat feltételez, különösen a vonalas hálózatokban nagy piaci részaránnyal rendelkezőktől.
A keletiek szerint mindez logikus lehet olyan tagállamokban, ahol a fix vonalas telefonpenetráció ma is 80-90 százalékos, és a mobiltelefon alapvetően kiegészítő - nem pedig kiváltó - szolgáltatás. A keleti csatlakozók körében azonban sok helyen a vezetékes hálózat felhozása piaci alapon lényegesen nehezebb akkor, amikor a nagyarányú mobillefedettség mellett sokan nem érzik ennek szükségét.
Mindez azt is jelenti, hogy a fix vonalasokra rakható terhelés más játékszabályok szerint kellene hogy történjen, mint ahogyan az jellemző a mai tagállamokban. A "keletiek" azt szeretnék, ha az említett sajátosságokat figyelembe vennék a nemzeti piac meghatározásánál. A közösségi gyakorlat jelenleg 18-féle különböző besorolást ismer, de olyan sehol nincs, ahol a vezetékes és a mobilszolgáltatást egyazon piacnak tekintenék. Amennyiben viszont a kettőt egy kalap alá vennék, ez értelemszerűen más megvilágításba helyezhetné például az egyetemes szolgáltatással kapcsolatos elvárásokat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.