BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

így látja a piac

Kovács György



Budapest

Economics



A magyar gazdaság előreláthatólag 2003-ban 1996 óta a leglassúbb gazdasági növekedést fogja elkönyvelni: a GDP növekedése várhatóan 3 százalék körül lesz. Bár 2003 második felében már mutatkoznak kedvező jelek (főként a termelőágazatoknál), a gazdaság teljesítményét erősen befolyásolja a korábbi évek kedvezőtlen hatásainak áthúzódása (világgazdasági recesszió, költségvetési expanzió, bérpolitika). Ahhoz, hogy a magyar gazdaság vissza tudjon térni egy exportvezérelt növekedési pályára, több feltételnek is teljesülnie kell: folytatódnia kell a béralkalmazkodásnak és a fiskális kiigazításnak is, lehetőleg úgy, hogy prioritást élvezzenek a versenyképességet kedvezően befolyásoló intézkedések. A 2004-es költségvetés tervezete alapján az mondható el, hogy a tervezet ebbe az irányba mutat (erőteljes hangsúlyt fektet a vállalkozások pozíciójának javulására, a beruházások élénkítésére), de ha nem csak szigorúan versenyképesség szempontjából ítéljük meg a tervezetet, akkor kicsit árnyaltabb képet kapunk. A maastrichti kritériumokat is figyelembe véve a költségvetési hiány csökkentése önmagában kedvező (erre a gazdasági és monetáris unióhoz való csatlakozási szándék nélkül is szükség lenne), de az intézkedéscsomag szerkezete (leginkább áfamódosítások) miatt ennek az infláció emelkedése lesz az ára. Ez sajnos önmagában megnehezíti a béralkalmazkodás végbemenetelét - ezért itt különösen fontos lenne az árszínvonal-emelkedés egyszeri mivoltának hangsúlyozása és a várakozásokban való megjelenésének elkerülése (ne alakuljon ki egy esetleges ár-bér spirál). Amennyiben a várakozások alkalmazkodnak és a bérköltség alapú korrekció folytatódik, akkor a költségvetési kiigazítás sikeresen megvalósíthatja azt, hogy a gazdasági növekedésnek és a fiskális korrekciónak inflációs áldozata a kezelhető kereteken belül maradjon. Ezzel pedig a gazdaság egy komoly lépést tehetne az egyensúlyi növekedési pályára állás terén.



Duronelly Péter



Budapest

Alapkezelő



Egy nap is elég volt ahhoz, hogy a nyilvánosságra hozatal után máris sokan "megszakértsék", megkritizálják a jövő évi költségvetésről szóló 626 (!) oldalas előterjesztést. Az elemzések és bírálatok nagy része numerikus természetű volt, mint például, hogy az újraelosztás (azaz a kiadások GDP-hez mért arányának) számottevő csökkentése nélkül nem lehet megszorításról beszélni, hogy az önkormányzatok működése lehetetlenedik el az erre irányuló 2004-es keret elfogadásakor, illetve hogy a hiány módosuló finanszírozási stratégiája mit jelent a kötvénypiacok számára. A számok persze fontosak, de ha túl sokat turkálunk bennük, alkalmasint elvétjük a lényeget. Ez pedig az, hogy a költségvetés maga elsősorban nem ok, hanem következmény: a gazdaság, a közigazgatás, az ellátórendszerek szerkezete, működése alapvetően determinálja a kiadások és a bevételek nagyságát és struktúráját. Valóban szükség van kisebb hiányra, kisebb államra, kisebb államadósságra, de vegyük tudomásul, ezt a Pénzügyminisztérium egyedül soha nem fogja összehozni. További reformokra, sőt, akár "alrend-szerváltásokra" is szükség lenne, például az egészségügyben, az oktatásban, a mezőgazdaságban és a gazdasági-társadalmi környezet sok egyéb területén ahhoz, hogy a költségvetés ott és akkor annyit költsön, amennyi szükséges. Ez az "alrendszerváltás" a kormány és a koalíciós pártok felelőssége, de egyelőre nem látszik az az erős akarat, ami nemcsak az államháztartás egyensúlyának megteremtése miatt szükséges, hanem ahhoz is, hogy kimozdítsa az országot arrról a holtpontról, amiben immáron két éve toporog, és ismét a régió gazdasági élmezőnyébe repítse

vissza. Ehhez egy középtávú gazdaságpolitikai, sőt, gazdaság- és társadalomfilozófiai koncepció lenne szükséges, amivel eddig a kormány, valamint a mögötte álló koalíciós pártok nem álltak elő. Az államháztartási egyenleg ebből a szempontból másodlagos; nem is lehet más, ha ő maga nem ok, hanem következmény.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.