Az autósok az idei 4,8 százalék körülinél nagyobb emelkedéssel számolhatnak a gépjármű-felelősségbiztosítási (gfb) díjaik megkötésekor, miután a 12 biztosító átlagosan 5,3-12,4 százalék közötti mértékben drágította tarifáit. A jövő évre prognosztizált inflációnál nagyobb emelésre számítani is lehetett, hiszen a piaci szereplők már több ízben hangsúlyozták: nőnek az alkatrészárak, a javítási munkadíjak, kedvezőtlenül alakul a kárkifizetések nagysága, s az áfatörvény változása sem kedvező elmozdulásokat okozott. Ráadásul az EU-csatlakozást követően a személyi sérüléses kárterhelés is jelentős növekedést okoz majd. Az egyes kedvezmények - beleértve a fizetés módjával járó engedményeket is -, a hűségbónuszok, illetve az egyes kockázati kategóriák változásai azonban kellemesen érinthetnek egyes gépjármű-tulajdonosokat.
Már-már közhelyként hangzik, hogy a biztosítók álma a vidéki, középkategóriájú autóval rendelkező középkorú ügyfél, ám úgy tűnik, egyes társaságok egyéb szegmensekben is megmozdultak. Az ÁB-Aegon Biztosító például csökkentette díjait a fővárosi és vidéki nagyvárosi 25-29 éves korosztálynál - ez egyébként egy új csoportnak számít, miután a 25-34 éves kategóriát kettébontották. A fiatalabb korosztály felé nyitást a kártapasztalatok alátámasztották - magyarázta lapunknak Szombat Tamás gépjármű-biztosítási üzletág-igazgató. Így például egy 1400 köbcentiméteres gépkocsira a 26 éves budapesti tulajdonosnak 26 százalékkal kisebb díjat kell fizetnie jövőre, míg egy 40 éves autós esetében - alapdíjjal számolva - 9,5 százalékkal nőttek a díjak. Ha a 26 éves ügyfél vidéki nagyvárosban lakik, úgy 1400 köbcentiméteres autója után 36 százalékkal kisebb díjjal kalkulálhat 2004-ben, míg a 40 éves személy 4,2 százalékos drágulással.
Az Uniqa Biztosító a meglévő állománynál 7,99 százalékos emelést foganatosított, míg az újonnan érkezők esetében 3,5 százalékosat. Az ügyfelek közel 40 százaléka azonban nominális díjcsökkentéssel találja szemben magát - magyarázta Ertl Pál igazgatósági tag. A társaság számára a legkedveltebb célcsoporttá a 35 év feletti és 1500 köbcentis autóval rendelkezők váltak, ahol 20-30 százalékkal morzsolódnak le a tarifák jövőre. Ezzel egyébként sikerült az egyik legvonzóbb ajánlattal előrukkolniuk ebben a szegmensben. A társaság immáron négyre bővítette az életkor-kategóriákat, így megjelent a 30-35 év közötti csoport, amely a kedvezőbb kárhányad miatt infláció körüli díjemelkedésre számíthat.
Az OTP-Garancia Biztosító Rt. is tovább bontotta a korábbi 25-34 év korcsoportját, ezzel kialakítva a 25-29 és a 30-34 éves kategóriákat - mondta Flamich Gábor főosztályvezető. A társaság az idén is négy kategóriára osztotta a területeket: a megyeszékhelyeket leszámítva a vidéki települések kivétel nélkül a tavalyi kategóriában maradtak. Néhány megyeszékhelyet statisztikáik alapján átsoroltak. Az OTP-Garancia a díjakat átlagosan 5,83 százalékkal emelte, ám az ügyfeleik jelentős részének csökkent a díja a bónuszfokozat változásából (5 százalékos mérséklődés), a szerződő idősödéséből eredő korcsoportváltás és a területi kategóriák változtatása. A kárstatisztikák alapján hozott döntés eredményeképpen alapdíjaik egyes szerződők esetében 10 százalék feletti mértékben csökkentek (ennek oka a 25-34 éves korcsoport megbontása), illetve előfordul 20 százalék feletti drágulás is (főleg Budapesten, illetve a fiatalok körében). Az ügyfeleik nagy részének díja 0 és 10 százalék közötti mértékben változik.
Az Argosz Biztosító éppen a 30-34 éves korosztálynál tapasztalt kedvezőtlen tendenciát, ezért megosztva a 30 év feletti kategóriát, új elemként bevezette ezt a szegmenst. Az autósok általában 10 százalékos emelést tapasztalhatnak, ám a 30 év felettiek ennél magasabbat.
A Generali-Providencia Biztosító nem változtatott eddigi stratégiáján, továbbra is a budapesti fiatalok számolhatnak magasabb díjakkal, míg a vidéki és középkorosztály megtartotta eddigi "pozícióit". A piacvezető Allianz Hungária Biztosító 2004-ben tovább szélesíti Budapest agglomerációját, így a távolabbról bejárók is magasabb díjakra számíthatnak, míg a Balaton-felvidéki és Veszprém környéki autósoknak "kellemesebb" díjakban lesz részük. Emellett változást jelent a társaságnál, hogy egyes gépkocsitípusoknál kedvezőbb tarifákat alkalmaznak.
Az Európa Biztosító 2004-ben is folytatni kívánja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás területén alkalmazott üzlet- és díjpolitikáját, ennek megfelelően a díjtarifák szerkezete gyakorlatilag változatlan maradt. Az egyetlen módosítás, hogy a tarifákat kiegészítették egy negyedik üzembentartói kategóriával, amely a 35 éves vagy idősebb és legalább hároméves vezetői engedéllyel rendelkező személyekre terjed ki. Ezen kategórián belül is külön említést érdemel a vidéki vezetők köre, ahol további díjcsökkentést eszközöltek.
Újonnan jelent meg a színen a Magyar Posta Biztosító, amely kétségkívül a legegyszerűbb számítási metódust kínálja az ügyfeleknek. A fővároson és a kiemelt nagyvárosokon, valamint a kezdő gépjárművezetőkön kívül mindenhol vonzó ajánlattal sikerült előrukkolnunk - mondta Mészáros László Péter nem életbiztosítás-technikai vezető. Az újonnan érkezők és a már szerződéssel rendelkezők, amennyiben lakásbiztosításukat is náluk kötik meg, 1000 forint engedményt kapnak az utóbbi díjából.
A kedvezmények terén többen is újítottak: az ÁB-Aegon Biztosító 2004-ben bevezeti 10 százalékos gyermekkedvezményét, ami 12 év alatti gyermek esetén vehető igénybe. Emellett újdonságnak számít a partnerkedvezmény, aminek értelmében 5 százalékos diszkontot kap az az új ügyfél, akinek valamilyen más biztosítása, illetve nyugdíjpénztári tagsága van az ÁB-Aegonnál, illetve azt a kgfb-vel együtt köti meg.
Az Uniqa Biztosító négy új bónuszlehetőséget kínál 2004-re: a piaci trenddel ellentétes módon a megyeszékhelyeken lakók 5 százalékos engedményre számíthatnak, hasonlóan a banki lehívással történő díjfizetőkhöz, s szintén ekkora kedvezmény jár újonnan forgalomba helyezett személygépkocsi esetén. A társaság bevezette a hűségbónuszt is, amely 10 százalékos díjcsökkentést tesz lehetővé. A bónuszlehetőségekkel összesen 15 százalékig élhet az ügyfél.
Az Union Biztosító a közszolgálati dolgozók, a Magyar Autóklub-tagok, illetve a muzeális jellegű autók esetében engedményt nyújt, maximum 25 százalék mértékig, míg a női vezetőket 2004-ben is 5 százalékos bónusz illeti meg. További kedvezmény az újonnan érkezőknek, hogy akik még az idén kötik meg a jövő évi gfb-t, azok 2003. évi árakon szerződhetnek.
A meglévő ügyfélkört változatlanul megbecsüli az Argosz, míg az újonnan jövők 50 helyett 20 százalékos pótdíjjal számolhatnak. Két év eltelte után azonban már pótdíjmentessé válik ez a kör.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.