A kétszáz legnagyobb árbevételű magyarországi vállalkozás közé kerüléshez tavaly a 2001-hez hasonlóan elég volt a 18 milliárdos árbevételi szint - derül ki a Figyelő tegnap megjelent Top 200 kiadványából. A cégek bevételeinek növekedése tehát egyértelműen megtorpant: az első tízből mindössze három vállalat tudott nagyobb forgalmat elérni tavaly, mint egy esztendővel korábban.
A kétszázas mezőny összesített bevétele pedig az inflációval közel azonosan, 5,4 százalékkal hízott. Mindezek alapján a lista cégei a kettős könyvvitelű hazai társaságok árbevételének 41,4, saját tőkéjének 42 százalékát adják.
A forgalommal ellentétben jelentősen javult az egy évvel korábbihoz képest a vállalkozások jövedelemtermelő képessége. Az összesített adózás előtti eredmény 30 százalékkal, 760 milliárd forintra emelkedett. Ezzel a kétszázas hazai elit klub részesedése 45 százalék lett, míg az arány az adózott profitot tekintve 47, az üzemi teljesítményt nézve viszont csak 43 százalékos.
Ez - figyelembe véve a bevételekből elért kisebb részesedést - az országos átlagnál alacsonyabb adóterhelést és árnyalatnyival jobb hatékonyságot sejtet. Ez utóbbit és a tőkeintenzívebb technológiák alkalmazását támasztja alá az is, hogy a kettős könyvvitelű cégek alkalmazottainak alig 22,3 százaléka dolgozik a kétszáz legnagyobbnál.
Az élen - ahogy 1991-es megalakulása óta mindig - továbbra is a Mol Rt. áll, míg az Audi Hungaria Motor Kft. immár öt éve második. A harmadik helyet ezúttal a Flextronics Kft. szerezte meg, mivel a korábbi bronzérmes Philips Magyarország Kft. jókora forgalomesése miatt az ötödik helyre csúszott vissza.
A lista értékét valamelyest csökkenti, hogy több prominens cég az idén is elzárkózott az adatközléstől. A tavaly nyolcadikként debütáló Nokia Komárom Kft., a Sony Hungária Kft. és a Benetton Kft. például ezúttal saját kérésére teljes egészében kimaradt a rangsorból, holott az abban szereplő számok elvileg a cégbíróságokon bárki számára hozzáférhetőek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.