BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Osztrák autópályák magántőkéből

A magáncégek infrastruktúra-építésben való részvételéről folytatott hosszú viták után Ausztriában az állam hozzáfog az első nagyobb public private partnership - közületi-magán társulás, PPP - vállalkozáshoz: 2,4 milliárd euróért megépítik és utána 30 évig üzemben tartják a bécsi autópálya-körgyűrű hiányzó északi szakaszát, s befejezik a már épülő déli szakaszt, valamint a körgyűrűtől a csehországi Brno irányába tartó északi autópályát is. A korábban tervezett pozsonyi elágazás a szakértők szerint túl rövid az ilyen formájú üzemeltetéshez.

A koncessziós pályázatot jövőre írják ki - számol be a Die Presse. A költségeket a teherautók pályadíjából, valamint a személyautók által fizetett matricákból befolyó összegből fedezi az üzemelő társaság, az Asfinag. Mivel ebből nem jön össze a teljes költség, az állam résztulajdonosa lesz a társaságnak. A részesedés mértéke még ismeretlen, a modellszámítás 50 százalékból indult ki, amelyet szeretnének 25-re csökkenteni.

A közlekedési minisztérium a közületi-magán társulás útján történő finanszírozás előnyét abban látja, hogy a magáncégek gyorsabban és olcsóbban végzik az építést, s az üzemeltetésben is hatékonyabbak. Tisztán a finanszírozás tekintetében a PPP általában drágább. Ebben az esetben azonban ezt a hátrányt kompenzálja az az előny, hogy a már eddig is 8,7 milliárd eurós adósságállományt felhalmozó (s újabb kölcsönöket emiatt már nehezen, vagy csak drágán felvenni képes) Asfinag más tervek megvalósításához így előbb kezdhet hozzá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.