A megyék fejlettségi szintje alapján előkelő helyet foglal el Fejér. Milyen - akár a közelmúltban is - tett lépések vezettek el ehhez a pozícióhoz, illetve mire van szükség az ön megítélése alapján mindennek a megtartásához?
Fejér megye egyik nagy előnye a jó településszerkezet, amely adottságot egy ugyancsak jónak számító közúthálózat egészít ki. A közlekedési viszonyok pedig nem csupán a gazdaság szempontjából, de a lakosság számára történő közszolgáltatásoknál is meghatározó szerepet játszanak. Jellemző, hogy Fejér megye azon térségeibe, ahol nem kellően kiépített az úthálózat, kevésbé települtek vállalkozások, ráadásul ezekről a településekről a munkába járás, valamint a közigazgatási ellátás igénybevétele is nehezebb. Ugyancsak nagy előnynek mondható a megye számára, hogy a Dunántúl minden jelentős főútja átszeli. Az M1-es érinti Bicske térségét, amely e régió fővárossal történő együttműködését erősíti. A másik ilyen fő közlekedési útvonal az M7-es. Ez a kapcsolat - a jelentős forgalom, teherforgalom okozta hátrány mellett - elsősorban Székesfehérvárnak és a Velencei-tó térségének biztosít előnyöket.
Említette a megye különféle közlekedési infrastruktúrájából fakadó megosztottságot. Mely térségek a kevésbé fejlettek?
Az M7-es egyfajta megosztó vonalnak is tekinthető. Az attól északra lévő települések általában jobb mutatókkal rendelkeznek, mint a délre lévők. E különbség elsődleges oka, hogy a déliek főleg a mezőföldi térségek, jelentős mértékben agráréletmódra utaltak, s kevésbé iparosodott területek. A kormányzat útépítési tervei között szerepel a 6-os fő közlekedési út fejlesztése, amely Budapesttől Dunaújvárosig jelent egy további lépcsőt ezen infrastruktúrában. A dunaújvárosi Duna-híd pedig az ország keleti része felé is - mondhatni - kaput nyit, ha megépül. Ez pedig újabb fejlődési lehetőséget is magában hordoz. Mindemellett Fejér megyéből indul ki a 8-as főútvonal, amely Székesfehérvárról Veszprém irányába húzódik, az osztrák határ felé, illetve délre, Szlovénia irányába is összeköttetést biztosít. A 8-as azt a belső fejlődést biztosítja, amely a közép-dunántúli régión belül is fontos.
Elmondható-e ugyanez a kistelepüléseket összekötő úthálózatról?
A kistelepülések összekapcsolásánál már kevésbé jó a megye közúti közlekedésének helyzete. Kéttucatnyi utat is fel lehetne sorolni, amelyekre ráférne a fejlesztés. Minderre lényegesen több pénz kellene, mint amennyi jut. Összességében sem forgalomarányos az a központi támogatás, amelyet megyénk a szakminisztériumtól kap, ezért a közútkezelő állandó lemaradásban van az útkarbantartással.
A fejlettségi különbségekért nyilván nem kizárólag a közlekedési infrastruktúra eltérése a felelős. Milyen egyéb körülmény létezik?
A megye déli, két hátrányos helyzetű térségének - a dunaújvárosi és sárbogárdi - gazdaságának profilja a rendszerváltással sem változott jelentősen. E térségek a Mezőföldön helyezkednek el, s magukon viselik mindazon problémákat, amelyeket már említettem. Egyrészt ez okozza a térség elmaradottságát és foglalkoztatási visszaesését is. Amíg Székesfehérvár esetében a becsült munkanélküliség 3 és 5 százalék között van, addig ez Sárbogárd térségében 12 százalék körüli. Dunaújvárosban ugyanakkor a Dunaferr egyedi jelenségnek számít, hiszen egy egykori szocialista nagyvállalat a rendszerváltást követően is képes volt állva maradni. Ennek hátulütője viszont az, hogy szinte az egész város, illetve annak térsége - mintegy egy lábon állva - erre az iparra épül rá. S most, amikor e cég privatizációja napirenden van, mindez az egész ottani gazdaság működési rendszerét megváltoztathatja. Dunaújváros és annak térsége már különféle válságkezelő programokat dolgozott ki, például - mint ismert - külön kormánybiztos foglalkozik a vasművel. Ez a két térség tehát, ahol a jelenlegi gondokat éppen az okozza, hogy korábban nem következtek be igazából nagy változások.
És ahol bekövetkeztek?
Két térség esetében történtek változások, s e két területünk bír leginkább húzóerővel a megyében, mégpedig Székesfehérvár és Mór térsége. Az előbbi esetében az zajlott le, hogy a régi szocialista nagyvállalatok kiürültek, de megmaradt azok infrastruktúrája, és megmaradt a képzett munkaerő. Ehhez társult, hogy az akkori városi vezetés további infrastrukturális fejlesztésekbe kezdett, hogy a külföldi tőkének megérje a városba jönni, ráadásul ezen adottságokhoz különféle adókedvezményeket és egyéb támogatásokat is biztosítottak a befektetőknek. Mindez olyan vonzerőt jelentett, amely hirtelen felgyorsította Fehérvár fejlődését. Ma már a városnak 3-4 ipari parkja is van, mindegyik elég jól betelepítve vállalkozásokkal.
Ugyanakkor az utóbbi időben a magyar gazdaság visszaesése e megyét is érintette, gondolok itt a székesfehérvári leépítésekre, de már korábban Sárbogárdon is történt gyárbezárás. Mennyire hat ki mindez a megyei önkormányzat tevékenységére, illetve mit tudnak tenni önök a térség fejlődése érdekében?
Székesfehérvárnak az elmúlt évtizedben kialakult egy jelentős ipari háttere, amelynek helyzetét én nem tartom olyan súlyosnak, mint ahogy a közelmúltban akár az IBM, akár most az Ikarus üzembezárása, termelésbeszüntetése kapcsán ítélnek. A város akkor lesz igazán versenyképes, ha egy-egy vállalkozás távozásával képes lesz kiváltani az éppen megszűnt tevékenységet. Én nem látok válságot a városban, csupán elértük azt az első hullámot a korábbi gyors feltöltődések után, amikor elindul a vállalkozások, tevékenységek cserélődése. Mór esetében annyiban más a helyzet, hogy ott nem igazán sikerült megtartani, megőrizni a bányászathoz vagy éppen a borgazdálkodáshoz kapcsolódó tevékenységeket, viszont az ipari tevékenységek megerősödtek. Egy térségünk maradt lyukszerűen a megye közepén, a Velencei-tó vidéke, amely nincs ugyan lemaradva, de egy helyben topog. Pedig e régió a turizmussal és a vízhez kötődő sportolással kapcsolatosan olyan lehetőségeket hordoz, amelyre az államnak is jobban oda kellene figyelni. Némi tőkeinjekcióval virágzó térséggé lehetne változtatni a Velencei-tó környékét.
Már volt szó a megye közlekedéséről, mi a helyzet a csatornázottsággal vagy az ivóvízzel?
Az ivóvíz esetében elmondható, hogy nincs olyan településünk, ahol mindez ne lenne megoldott, inkább csak egy-egy településrésznél fordul elő ilyen hiány, de ezek egyedi esetek. Ma a megyében leginkább a vízbázis megőrzése jelent fontos feladatot. A szennyvíztisztítás pedig a megye településeinek mintegy egyharmadában megoldott. A legnagyobb pályázataink jelenleg is ilyen beruházásokat céloznak.
Milyen jelentősebb beruházások, fejlesztések történtek az utóbbi időben Fejér megyében, akár kormányzati, akár uniós pályázati pénzek felhasználásával?
Az uniós pályázatoknál a mi megyénk sajnos nem jár az élen. Ennek oka korábban az volt, hogy nem vagyunk határ menti megye, így a PHARE-programokból eleve kimaradtunk. Az egyedi pályázatoknál, amelyeket egy-egy kistérség, település adhatna be, eddig nem voltak megfelelő típusú EU-s lehetőségek. Ezzel szemben a nyáron mintegy 280 olyan pályázat érkezett be a regionális területfejlesztési tanácshoz, amelyek az úgynevezett pea-programon belül nyújtottak be a közép-dunántúli régióból. Ezek - mint ismert - olyan pályázatok, amelyek egy részét uniós források igénylésére alkalmassá dolgozzák majd át. E régiós pályázatok legalább a felét a Fejér megyeiek teszik ki. A pályázati kedv, ezzel együtt a fejlesztési kedv megvan, de eddig nem sok ilyen uniós forráshoz jutottunk. Az Országos Területfejlesztési Tanács éppen a napokban tárgyalta a Velencei-tó, Vértes Területfejlesztési Tanács koncepcióját, amelyből a közeljövőben kormányzati előterjesztés lesz. E koncepció lényege, hogy a megye ezen része a jövőben is kiemelt térség tudjon maradni, elsősorban vízgazdálkodási, természetvédelmi és turisztikai szempontok alapján. Ami az ottani vízgazdálkodást illeti, elmondható, hogy a Velencei-tóra is jellemző a vízszintcsökkenés, ugyanakkor vízminőségi gondok nincsenek. Ennek megőrzése elsődleges cél, főleg a tó partfalait kell rendben tartani, esetleges vízkotrásokat szükséges elvégezni, s ugyancsak rendben kell tartani a víz élővilágát.
Nyilván jelentős a Velencei-tó turisztikai vonzereje is. Milyen további teendőket tart fontosnak e vonzerő minél jobb kihasználására?
A tó északi oldalán még nincsenek kifejlesztve a part menti területek, ezek nagy része ma még állami tulajdon. A térség, de a turisztikai szakma is abban gondolkodik, hogy ezeket a területeket a minőségi turizmus szolgálatába kellene állítani. Olyan szállodákat, konferencia-központokat, egyáltalán olyan környezetet kellene kialakítani, amelyek a jól fizető turizmust vonzzák. A tó déli oldala a szocializmusban a tömegturizmusra rendezkedett be, strandjaival, annak a rendszernek megfelelő szintű szállodáival. Itt a továbbfejlesztésen kellene gondolkodni. A tó végénél, Velence és Kápolnásnyék térségében termálvizet találtak, így a már elkészült koncepció szerint ez a rész a wellnessturizmusra alkalmassá formálható, amely a nyári idényt is megnyújthatja. A tó környékéről egyébként elmondható, hogy az utóbbi időben jelentősen megnőtt a belföldi turizmus, ez az élénkülés a nyári időszakban megközelíti a 10 százalékot, de bővült a külföldi turizmus is, ez utóbbi mintegy 2 százalékkal. Elsősorban az olyan típusú forgalom élénkült, amely a helyi fizetővendégszolgáltatást veszi igénybe.
Ön szerint milyen szerep jut a régiós választásokat követően a megyéknek, egyáltalán milyen regionális felállást tartana indokoltnak, s milyen helyet foglalhat ezen belül Fejér megye?
Három dolgot szeretnék kiemelni Fejér megye esetében. Ezek közé tartozik történelmi múltja, kultúrája. Ezenkívül a természeti adottságai és az infrastruktúrája is meghatározó jelentőségű, továbbá a harmadik ilyen szempontként a gazdasági adottságokat említem. Fejér megyéről elmondható, hogy mindezek alapján országosan stabilan dobogós helyet tölt be a megyék között, s ezt a helyet tartani is tudjuk. Ha a régiókról beszélünk, mindezen szempontok alapján nem mindegy, hogy hová tartozik Fejér megye. Amennyiben megmarad a jelenlegi statisztikai régió - amelyben Veszprém és Komárom-Esztergom megyével tartozunk egy csoportba -, úgy ítélem meg, hogy azon belül a mi megyénk a legerősebb, vezető szerepet tölt tehát be. E struktúrán kívül még kétfajta orientáltság létezik e térségben. Az egyik, hogy Veszprém megyében Pápa környéke a nyugat-dunántúli régióhoz húzna, Komárom-Esztergomban pedig Esztergom környéke a főváros felé orientálódik. Ha ezt a két térséget mondjuk jelképesen levágnák, maradna egy olyan középtérség, amely döntően Fejér megyére épül. Ezt a felállást nem tartanám hatásosnak. Lényeges lehet viszont az a kormányzati törekvés, amely azt veszi alapul, hogy 2007-től mely regionális rendszerben lehetne a legnagyobb EU-támogatásokhoz jutni. Szakmai alapon át lehet szerkeszteni úgy a magyar régiókat, hogy mindehhez a legelőnyösebb változat alakuljon ki. Két olyan törekvési irány is van, amely érinthet bennünket. Az egyik, hogy Budapest kiemelése miatt Pest megye nem marad egyedül, hanem Komárom-Esztergommal és Fejér megyével alkotna egy főváros környéki gyűrűrégiót. Ennek az említett EU-támogatási mutatói jók lennének. Ráadásul ez Fejér megye számára sem lenne hátrányos.
z Mi a másik verzió?
Amennyiben egy észak-, illetve egy dél-dunántúli régió alakulna ki, úgy Zalának a délihez kellene tartozni. A jelenlegi nyugat-dunántúlihoz kerülne a mi három közép-dunántúli megyénk, ezt én kevésbé tartom előnyösnek, mint az előbb felvázoltat. Szerintem a legelőnyösebb az lenne számunkra, ha a jelenlegi régiót lehetne továbbfejleszteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.