BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy "legprojekt":a csatornahálózat-építés

Néhány hete elkezdődtek Szegeden azok a csatornaépítési munkálatok, amelynek eredményeként megvalósul a város teljes csatornázottsága. A brüsszeli forrásból, ISPA-támogatással megvalósuló beruházás során összesen 253 kilométer hosszú csatornahálózat épül a városban és a programhoz csatlakozó város környéki kistelepüléseken. A munkálatokban érintett valamennyi utca új aszfaltszőnyeg-burkolatot kap.

A szennyvízelvezető rendszerbe 11 ezer új ingatlan kapcsolódhat be. Szeged megyei jogú város és a dél-újszegedi települések - Újszentiván, Tiszasziget, Kübekháza és Deszk - közösen pályáztak brüsszeli forrásra. Ezt sikerrel tették.

A csatornázási és szennyvíz-elvezetési infrastruktúra program kivitelezői munkálataira kiírt pályázatot a Hídépítő Rt. által vezetett konzorcium nyerte el. A munkálatokról a megbízási szerződést ez év szeptember 19-én írták alá, a munkálatok pedig október 17-én meg is kezdődtek.

Ám miután a beruházást 1999-es árakon számolták (akkor 17,6 milliárd forintot terveztek), az infláció miatt közel 30 százalékkal nőtt a szegedi ISPA program kivitelezési költsége. A többletpénzt sem az Európai Unió, sem pedig a szegedi önkormányzat nem tudta pótlólagos keretből biztosítani. Így a projekt megvalósítása csak úgy tudott elindulni, hogy a kormány - az idén augusztusban - pénzügyi garanciát vállalt Brüsszel felé a tervezési és kivitelezési idő között eltelt évek inflációs többletköltségének kifizetésére. Mai számítások szerint egyébként a megvalósítás közel 24 milliárd forintra rúg. Ezzel pedig Magyarország eddigi legnagyobb vidéki csatornázási és szennyvíz-elvezetési projektje lesz.

A tervezésnél az inflációt nem vehették figyelembe, s a program gyorsabb megvalósításával számoltak - indokolt lapunknak nyilatkozva a projektgazda Szegedi Vízközmű-működtető és Fejlesztő Részvénytársaság vezérigazgatója. Novák Gyula rámutatott: az építőanyagárak emelkedése hároméves átlagban közelítette a 30 százalékot. A rendelkezésre álló hazai és brüsszeli támogatás és a csatornahálózat építési költségei közötti, mintegy kétmilliárd forint különbözet csak az idén tavasszal meghirdetett kivitelezői pályázat árajánlataiból a bírálat során derült ki - ezért kellett a kivitelezői pályázatokat eredménytelenül lezárni. Ám a város nem akarta elveszíteni a projektet, ezért a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium az EU-delegációtól kért engedélyt áralku megkezdésére a legalacsonyabb árat kínáló kivitelezővel.

A csatornázási program kivitelezési munkálatai iránt egyébként nagy volt az érdeklődés: összesen 21 építőipari cég vitte el a tenderdokumentációt, igaz, a kiírt pályázatra végül csak hat cég adott be árajánlatot (a Strabag Rt., a Swietelsky Építőipari Rt., a Kevíz-21 Építőipari Rt., a Hídépítő Rt. konzorcium, a Keviép Rt. és a SADE Szeged konzorcium). Valamennyien vállalták az árajánlat 90 napos tartását. A tendernyertes Hídépítő Rt. ajánlotta a legalacsonyabb, 38 millió eurós árat, amelyből a társaság további 1,2 milliót engedett végül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.