BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre népszerűbbek a kereskedelmi márkák

Idén a napi fogyasztási cikkek várhatóan 2000 milliárd forintos forgalmából a kereskedelmi márkákra 300 milliárdnál több jut, mivel piaci részesedésüket legalább 15 százalékra jelzi előre a GfK Piackutató Intézet.

A kereskedelmi márkás termékek tavalyi 13 százalékos részaránya még csak 252 milliárd forintot jelentett, a GfK most közölt adatai szerint. A boltláncok saját márkás cikkei közül a vevők a legtöbbet papír zsebkendőből, pörkölt kávékeverékből és tejszínhabból vásárolják. Mindhárom termék az átlagot jóval meghaladóan, 40 százalék körüli arányban részesedik saját kategóriájának forgalmából.

A kereskedelmi márkák top 50-es, forgalom szerinti kategória-listájának végén a mustár, tisztasági betét és öblítő található, de azoknál is 13 százalék körül mozog a kereskedelmi márkák aránya.

A láncok közül a kereskedelmi márkás termékek értékesítésének rangsorát a Profi (az összes forgalomból 34 százalék), drogerie markt (33) és Spar (26) vezeti a múlt évben. Legkisebb az arány, mindössze 3 százalék az Auchanban.

A lista érdekessége, hogy a Profi diszkontokat jövőre átprofilírozzák szupermarketté, így az illatszer lánc aspirálhat az első helyre. Hacsak a Spar mutatójának nem ad rendkívüli dinamikát a Kaiser's lánc átvétele.

A bolttípusok közül a diszkontban a legnagyobb a kereskedelmi márkák részaránya a forgalomból, 19 százalékkal. Utána a hipermarket, majd a lánchoz tartozó kis bolt következik.

A piaci versenyben a kereskedelmi márka terjeszkedése első sorban annak köszönhető, hogy növelni tudja a fogyasztást, és többletvásárlásra ösztönöz.

Egy év alatt minden magyar felnőtt vásárol legalább egyszer kereskedelmi márkát, - viszonylag ritkán. De egyszerre nagyobb összegért, alkalmanként 405 forintért a múlt évben, tehát általában tehát nagy bevásárlásnál.

Országosan a kereskedelmi márkás termékek vásárlói között az átlagot meghaladják az észak-nyugati megyékben élők, a nagyobb városok lakói és a 40-50 éves háziasszonyok.

A kereskedelmi márkás termékeket a GfK Piackutató Intézet ConsumerScan részlege elemzi, a háztartás panel adatai alapján. A panelt a 3,8 millió magyar háztartás fontos szempontokból reprezentáló 2000 háztartás alkotja. Mindegyikben naplót vezetnek arról, hogy miből, mennyit, milyen áron, mikor, milyen körülmények között vásároltak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.