- Mekkora esélyük van a fogyatékos gyerekeknek arra, hogy bekapcsolódjanak az oktatásba?
- A rendszerváltás óta számos kedvező változás történt e téren. Manapság az integrációs folyamat sokkal szervezettebb, mint a nyolcvanas években. Az oktatási törvény eltörölte a képezhetetlenség fogalmát, és törvény teszi lehetővé, hogy integráltan is nevelhető legyen bármilyen sérült gyermek, ha a tárgyi, személyi feltételek rendelkezésre állnak. E feltételek egy részének megteremtését pedig az esélyegyenlőségi törvény írja elő, hiszen 2005-ig akadálymentesíteni kell az oktatási intézményeket is.
Ezzel párhuzamosan az állam megteremtette az integrált oktatás normatív támogatását. Ha egy iskola fogyatékos gyerekeket vesz fel, megemelt normatívát kap, amit arra fordíthat, hogy pedagógiai asszisztenst, gyógytornászt alkalmazzon - részállásban vagy főállásban, attól függően, hogy mennyi pénze van, ami viszont attól függ, hogy hány fogyatékos gyermeket vesz fel.
- Ezekben az iskolákban a mozgáskorlátozottak együtt is tanulhatnak az egészséges gyerekekkel?
- Többnyire igen, bár van, ahol egy osztályba zsúfolják öszsze a különféle sérülteket. Ez nem megfelelő, de szerencsére nem is gyakori megoldás. Az lenne ideális, ha egy 20-25 fős osztályban 2-3 sérült gyermek tanulna, hogy a pedagógus kellő figyelmet szentelhessen nekik. Az sem elhanyagolható szempont, hogy az "együttlét" formálja az egészséges gyerekek gondolkodását is. Mondok egy példát. Pár évvel ezelőtt Debrecenben egy alapítványt vezettem, és kiírtunk egy gyerekpályázatot az alábbi címmel: Hogyan képzelem el, hogy sérült gyerekkel járok egy osztályba? Rengeteg gyermek írt, és a beérkezett írásművek alapján arra a következtetésre jutottunk, hogy a gyerekek alapvetően befogadók lennének; a felnőttek azok, akik sztereotípiákat, félelmeket és korlátokat építenek ki bennük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.