BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése az elsődleges cél

Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat sűrűsége jelenleg mindössze egyharmada az uniós átlagnak, ezért ennek a fejlesztését tartja a tárca legfontosabb feladatának - mondta Kovács Ferenc, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára pénteken a Hajdú-Bihar megyei önkormányzat kihelyezett testületi ülésén Hajdúszoboszlón.

Jelezte: 2006-ig az úthálózat sűrűségét a jelenlegi uniós átlag 60 százalékára, 2015-ig pedig a jelenlegi átlagára kell emelni Magyarországon is.

Szólt arról: Magyarországon mindössze 654 kilométer a gyorsforgalmi utak hossza, a többi - mintegy 30 ezer kilométer - pedig alacsonyabb rendű és meglehetősen rossz állapotú, amelyek fejlesztésére szintén sort kell keríteni. Ez utóbbiak fejlesztését hátráltatta, hogy 1999-től megszüntették az útfenntartás és úthálózat-fejlesztési célirányzatot - tette hozzá.

Kovács Ferenc a vasúthálózati reformról elmondta: eddig azért szorult háttérbe, mert a közúthálózat-fejlesztés élvezett elsőbbséget. Ez nem azt jelenti, hogy a vasúti fejlesztésekről lemondanának, elsősorban európai uniós, nem visszterhes források felhasználásával kívánják megoldani azt.

Elsősorban a nagy távolságú gyors összekötettést biztosító szállítás, valamint a nagyvárosok agglomerációját kiszolgáló vonalhálózat terén jó a helyzet, ezért főleg az ezeken kívül eső térségekre kell koncentrálni a közeljövőben, és a reformtörekvések is ezt tartalmazzák.

A megye közlekedési helyzetével foglalkozó kihelyezett ülésen Pettki Gusztáv, a Nemzeti Autópálya Rt. előkészítési irodájának igazgatója a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének jelenlegi helyzetéről, valamint a munkálatok várható ütemezéséről beszélt.

Mint elmondta: a térséget leginkább érintő beruházás az M3-as autópálya Polgár-Görbeháza közötti 12 kilométeres szakaszát várhatóan jövő év szeptemberében adják át. A Polgár-Nyíregyházát összekötő szakasz 2006 végére készülhet el, aminek már megvannak az engedélyezési tervei, míg a közigazgatási bejárása jövő év január végén történik meg.

Az M3-as autópálya az úgynevezett TINA nemzetközi úthálózathoz való csatlakozását segíti a Polgár-Debrecen közötti M35-ös út megépítése, a 36 kilométeres szakaszt várhatóan szintén 2006 végén adják át. Ennél egy évvel hamarabb készülhet el a 4-es főút Debrecent elkerülő 11 kilométeres szakasza.

Az elhangzottak teljes mértékben alátámasztották a megyei önkormányzat közlekedési helyzetéről szóló határozati javaslatot, amit azonban a grémium nem fogadhatott el, mert a testület fideszes tagjai kivonultak az ülésről, így határozatképtelenné vált a testület.

Erre azért került sor, mert a közgyűlés nem volt hajlandó önálló előterjesztésként megtárgyalni Rácz Róbert fideszes képviselő javaslatát, mivel az a határozati javaslatban is szerepelt. Az előterjesztésben az állt: a MÁV által tervezett változtatást ne hajtsák végre, miszerint a Budapest felé irányuló InterCity járatok a közeljövőben a Nyugati pályaudvar helyett a Keleti pályaudvarra érkeznének. (MTI)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.