BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyeurós bérautóval előzhet a Fox

Az autókölcsönzési szolgáltatás hazai, oligopolnak tekinthető piacán két vállalattípust azonosíthatunk: a nagy, több száz gépkocsis flottával rendelkező cégek mellett szép számmal találunk közepes méretű, 20-25 járművel bíró cégeket. Ezek a társaságok összességében körülbelül háromezer autót adnak bérbe rent-a-car szolgáltatás keretében, ami a kölcsönzők 25, a kapacitások 80-90 százalékát tömörítő Magyar Autókölcsönzők Szövetségének tagjai számára 5-5,5 milliárd forintos árbevételt biztosít a 7 milliárdosra taksált teljes piacon.

A cégek gépjárműállományának mérete jól jellemzi piaci súlyukat. A hat nagy külföldi tulajdonú, illetve franchise-szerződés alapján működő autókölcsönző a piac több mint 80 százalékát tartja kezében. A fennmaradó szeleten a kisebb, főként hazai tulajdonú cégek osztoznak.

A bérautók kereslete erős szezonális ingadozást mutat: május közepétől szeptember közepéig körülbelül 30 százalékkal nagyobb gépkocsiparkot lehet gazdaságosan kihasználni, így a kölcsönzők gépkocsiállománya folyamatosan változik. A nyári kiemelkedő keresletet a külföldi turisták magasabb száma indokolja: a Budgetnél például a május és szeptember közötti forgalom 70 százalékát külföldi ügyfelek adják, míg az esztendő fennmaradó részében 80 százalékos a hazai túlsúly.

A hat legnagyobb piaci szereplő közül egyedül a Fox nem tartozik nemzetközi lánchoz: a vállalkozás egy hazánkban élő német állampolgár tulajdona. A nagyok mindegyike széles körű szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek. Autóparkjukban maximum fél-egy éves, legfeljebb 25-35 ezer kilométert futott gépjárműveket találunk az alsó kategóriás Daewoo Matiztól egészen a felső középkategóriás járművekig. Ügyfélkörükbe elsősorban a hazánkba látogató külföldi üzletemberek és turisták, illetve a Magyarországon tevékenykedő külföldi és hazai vállalkozások tartoznak.

A hatok közül egyértelműen a költségversenyt felvállaló Fox kínálja legolcsóbban szolgáltatásait. Árban a kisebb hazai kölcsönzők szintjén mozog, azonban szolgáltatásai megfelelnek a többi nagy versenytársénak. Stratégiáját arra a költségelőnyre építi, hogy versenytársaival ellentétben a céget nem terheli franchise-jogért fizetendő díj, illetve rugalmasabban működik, mivel nem kötik a külföldi központ előírásai - tudtuk meg Tasnádi Zoltántól, a Fox kereskedelmi igazgatójától. A másik öt, külföldi hálózat tagjaként működő vállalat számára ezzel szemben kiemelkedő versenyelőnyt biztosít a meglévő nemzetközi hálózat, az ismertség, a marketingtámogatás mind a hazai ügyfelek teljes körű kiszolgálása, mind a külföldi ügyfélkör bővítésén keresztül.

A fennmaradó szegmensért nagy küzdelem folyik a közepes méretű, 20-25 járművel rendelkező hazai vállalkozások között, ezek a cégek mintegy 30-50 százalékkal alacsonyabb árakkal próbálnak versenyezni az ügyfelek megszerzéséért. Ugyanakkor számukra nagy versenyhátrányt jelent, hogy nem rendelkeznek jól ismert, bevezetett márkanévvel. A piacon szerencsét próbál még néhány kis, néhány autóval rendelkező vállalat is. Számuk folyamatosan változik, nagy részük nem tagja a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének sem, és szolgáltatásaik színvonala messze elmarad a fentiekben említettektől. Elsősorban erre a szegmensre lehet veszélyes a Fox "fapados" megoldása. A német tulajdonú cég a 30 Smart autóján elhelyezhető, egyenként mintegy 4 négyzetméternyi reklámfelület értékesítéséből kíván minél nagyobb árbevételt realizálni, emiatt a konstrukció sikeressége nem annyira az autókölcsönzési, mint inkább a hirdetési piac alakulásától függ.

A Fox kezdeményezése mindenképpen egy piaci rést kíván lefedni, a leginkább árérzékeny fogyasztók szegmensét, akik a szigorú megkötéseket is vállalják azért, hogy minél olcsóbban juthassanak a szolgáltatáshoz. Nagymértékben befolyásolhatja a kezdeményezés piaci versenyhelyzetre gyakorolt hatását, hogy mekkora ez a piaci rés, az új szolgáltatást igénybe vevők mekkora része lesz az egész piac számára új belépő, illetve a cég hosszú távon hány ügyfelet tud elcsábítani a jelenlegi versenytársaktól.

A Fox kísérlete nem példa nélküli, bár a piacvezető Europcar "fapados" megoldása alapvetően eltér a fentiektől. A cég a SkyEurope légitársasággal kötött szerződést, amely szerint a cég utasai 5990 forintért bérelhetnek autót. Ez viszont a piac nagyobb szereplőire is veszélyes lehet, hiszen míg a Foxnál elsősorban a kisebb pénzű hazai fogyasztók tekinthetők célközönségnek, addig az utóbbi ajánlat már kifejezetten a külföldi turistákra koncentrál. Igaz, a nagy autókölcsönzők ügyfélkörének döntő részét kitevő üzletemberek (a Hertznél például arányuk eléri a 85 százalékot is) kevéssé támadhatók ezzel az megoldással, hiszen ők jellemzően nem utaznak a "fapados" légitársaságokkal.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.