BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy bevételt várnak az új termékdíjakból

2005. január 1-jétől terjedne ki a termékdíj-fizetési kötelezettség az elektromos és elektronikai termékekre, a személygépkocsikra, illetve a 3,5 tonnánál kisebb össztömegű tehergépkocsikra - derül ki a környezetvédelmi termékdíjakról szóló törvény módosítástervezetéből. Ezekből a tárca 15,7 milliárd, illetve 7,2 milliárd forint termékdíjbevétellel számol. A közigazgatási egyeztetés alatt lévő törvényjavaslatot elkészítő Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) keddig várja az érintett társtárcák és az érdekképviseletek észrevételeit, s a tervezet január végén vagy február elején kerülhet a kormány elé.

A változtatást részben az EU-csatlakozás indokolta, ennek megfelelően változik a bevallás rendszere, amely ekkortól az áfa megfizetéséhez hasonlóan, önbevallásos alapon történik majd. Emellett a KVM közbeszerzés útján rendel hulladékhasznosítási szolgáltatást a hulladékpiacon. Ekkortól lépne életbe, hogy a reklámhordozó papírok után kivetett termékdíjat nem az első forgalomba hozónak, azaz a nyomdának, hanem a megrendelőnek kell kifizetnie.

A jövő évtől megszűnik a hígítók és oldószerek utáni termékdíj. A csomagolásoknál jelentkezne a legnagyobb mértékű drágulás, itt a díjtételeket 20 százalékkal emelnék. Az újrahasznosítási kötelezettségüket teljesítő cégek mentességét az idén januártól korlátozták. Ez 2005-től ismét változna, és szigorúbb követelményeket támasztanának a hasznosítás megszervezésében szerepet játszó koordinálószervezetekkel szemben.

Az italcsomagolások esetén darab alapú számításra térnének át. Az élelmiszer-ipari cégek által hátrányosnak tartott változtatás alól a termékeiket meghatározott arányban újratölthető palackban forgalmazó cégek mentességet szerezhetnének. A KVM az arányokat is meghatározta: a mentességhez a cégeknek 2004-ben a szénsavas üdítők 30, a sörök 70, a borok 15 százalékát kell visszaváltható palackban forgalmazni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.