Véget ért a hazai mobiltelefónia évek óta tartó robbanásszerű fejlődése - legalábbis a Nemzeti Hírközlési Hatóság legfrissebb statisztikái azt mutatják, lassan telítődik a piac, s egyre kevesebb új felhasználó csatlakozik a mobilosok táborához. Eddig hagyományosan év végén, decemberben lódult meg leginkább a mobil-előfizetések száma, köszönhetően a karácsonyi vásárlási láznak. 2001 utolsó hónapjában például csaknem félmillióval, egy évre rá pedig 357 ezerrel nőtt a mobilosok tábora. 2003 decemberében ugyanakkor már csupán 223 ezerrel volt több mobilos az országban, mint egy hónappal korábban. 2002-ben egyébként majdnem kétmillió, tavaly azonban már csak alig valamivel több mint egymillió új SIM-kártyát adtak ki a szolgáltatók, így a tavalyi év végén 7944 ezer kártya volt forgalomban Magyarországon (ez a lakosság 78 százalékos mobillefedettségét jelenti).



Bár a december végi kétszázezer értékesített kártya üzletileg egyáltalán nem megvetendő bevételt jelenthet, az elmúlt évek bombasztikus forgalmához képest érzékelhetően visszafogott végeredmény. A piac telítődésére egyébként más jelek is utalnak, így a szolgáltatók közti árháború (például az előfizetési díjak részleges vagy teljes lebeszélhetősége), és az egyre becsapósabb hirdetések.

Mivel az adatszolgáltatás során a mobilcégek nem az előfizetőik, hanem a kiadott SIM-kártyák számát adják meg, így kérdéses, ténylegesen hány ügyfelet is jelent ez a majdnem nyolcmillió kártya. Egy-egy előfizetőnek nem ritka ugyanis, hogy több kártyája van, míg az üzleti ügyfeleknél teljesen természetes, hogy egy nagyobb vállalat számos mobilt tart fenn. Becslések szerint ez a nyolcmilliós kártyatömeg akár egymillióval kevesebb tényleges előfizetőt is jelenthet.

(Magyar Hírlap)