BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekvő teljesítmények a GYSEV-nél

Növelte árbevételét - csaknem 27 milliárd forintra - 2003-ban a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasúttársaság Rt. (GYSEV), ugyanakkor egy évvel korábbi negatív eredményén is jelentős mértékben, 600 millióval javított a cég. Mintegy 300 milliós kiesést okoz az idén a társaságnak az áfatörvény változása.

Fegyelmezettnek és hatékonynak mondott költséggazdálkodás jellemezte a GYSEV Rt. tavalyi üzleti évét, s mindez jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a vasúttársaság az egy évvel korábbi 800 millió forint veszteséget mintegy 200 millióra mérsékelte az előzetes adatok alapján 2003-ban. A társaság az osztrák fél adatait is tartalmazó, összevont eredménye 150 millió forintra csökkent. Szabó András, a vasúttársaság elnöke szerint jelentősen nőtt tavaly a GYSEV összevont árbevétele az egy évvel korábbihoz képest, és meghaladja a 26 milliárd forintot. Több mint 10 százalékkal növelte áruforgalmát a cég, ami a költségcsökkentés mellett meghatározó volt az eredmény korábbinál kedvezőbb alakulásában.

Ugyancsak nőtt - a terveknek megfelelően - a konténerforgalom 2003-ban. Az elnök elmondta, hogy ebben az évben további fejlődéssel számolnak a kombinált árufuvarozásnál. Ennek mértéke várhatóan kiegyenlíti az uniós csatlakozást követő határnyitással járó esetleges ro-la forgalomcsökkenést.

Az idei évre további áruforgalom-növekedéssel számol a GYSEV, hasonlóképpen a személyszállításban is. Ennek megfelelően növekedhet az árbevétel is. A költségek további csökkentése kiemelt cél. Azokat a befektetéseit, valamint ingatlanait pedig, amelyek nincsenek közvetlen kapcsolatban az áru- és a személyszállítással, a pályavasúttal, értékesíti a cég. Ezek között van három nagyobb soproni ingatlan, egy háromhektáros földterület, ezenkívül a Sopron Hotel, valamint a Lokomotív Hotel.

Az EU-régiós személyforgalom bővítéséhez, illetve a Bécs-Sopron-Szombathely-

Szentgotthárd-Graz útvonal elvárásoknak megfelelő szintű működtetéséhez szükség van a 2002-ben átvett sopron-szombathelyi szakasz további fejlesztésére. A pálya-korszerűsítési munkákhoz 2004-re a GYSEV nem kapott költségvetési forrást, a több milliárd forintba kerülő biztosítóberendezési és távközlési rendszer kiépítését megkezdte és 2006-ban befejezi a társaság.

További fejlesztési igény a személyszállításnál a vasúti kocsipark korszerűsítése, új, légkondicionált kocsik beszerzése. A GYSEV kedvező áron tervez vásárolni ilyen, nem új, de kitűnő állapotú kocsikat. Minimum 10-20 kocsiról van szó, de ennek duplájára is lenne igény.

Szabó András hangsúlyozta: 2004-ben komoly gondok keletkezhetnek a társaság gazdálkodásában: sújthatják az amúgy veszteséges kötelező szolgáltatásokat - mint a személyszállítás - és az előre nem kiszámítható állami intézkedések. Ilyen az áfatörvény módosítása, amelynek értelmében a személyszállítás után járó egyedi termelési támogatás a jövőben bruttó összegként jelenik meg, így az áfa öszszegével csökken ez a juttatás. Ez a GYSEV esetében mintegy 300 millió forint. Ráadásul sem az infrastruktúra fenntartását, sem pedig a személyszállítással járó költségeket nem téríti meg a valós ráfordítás mértékében az állam. Ha minderre további jelentős terhek rakódnak, akkor a társaság képtelen biztosítani a nyereséges gazdálkodást, és mindez folyamatos tőkevesztéshez vezet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.