Gyorsan növekszik az Internetet banki kapcsolatokra is használó vállalatok száma. A cégek 78 százaléka él az elektronikus bankolás lehetőségével. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet tanulmánya a vállalati pénzügyek piacáról.
Idén a különböző banki termékek használatánál legnagyobb mértékben az internetes bankolás további terjedése várható a vállalatok körében.
Szintén jelentősen bővül a beruházási hitel-felvétel, majd sorrendben a lízing, faktorálás és üzleti bankkártya következik.
A finanszírozási formák közül a cégek 85 százaléka szokott felvenni banki hitelt belföldi pénzintézettől. Az EU-csatlakozás utáni időszakban viszont várhatóan 38 százalékra nő azoknak a cégeknek a részaránya, amelyek állami vagy uniós támogatású hitelre számítanak. Külföldi vagy nemzetközi banki finanszírozásban pedig a pénzügyi döntéshozók 20 százaléka gondolkozik.
Az internetes bankolást legtöbben belföldi átutalásra, illetve számlalekérdezésre használják. Az internetes bankolók 98 és 96 százaléka. Több mint megduplázódott a saját számlák közti átutalás, és szintén jelentősen bővült a külföldi átutalás elektronikus úton.
Az elektronikus tranzakciók fajtáinak átlagos száma az Interneten bankoló cégek körében két év alatt 2,8-ról 4-re nőtt.
A felmérést 1000 vállalati pénzügyi döntéshozó, köztük 145 cégtulajdonos személyes megkérdezésével végezte a GfK, 2003 októberében. A megkérdezettek összesen 4 170 milliárd forint árbevétel felett rendelkeznek.
A bankokkal a jövőben fenntartandó kapcsolatról a nagyvállalati vezetők a számítógépes ügyintézés és a telefon sokkal gyakoribb használatát jelezték előre. A kisvállalatoknál szintén az elektronikus kapcsolat élvez majd előnyt, de számukra a telefon mellett a bankfiók is fontos lesz.
A bankok elvárt teljesítménye közül a válaszadók legkevésbé a kamatokkal, a banki szolgáltatások árazásával és a hitelezés gyorsaságával elégedettebbek. A legjobb megítélést a precízség, stabilitás és megbízhatóság kapta.
Megvizsgálta a GfK azt is, hogy a pénzügyi döntéshozók honnan szoktak tájékozódni a banki szolgáltatásokról. A nagyvállalatoknál a válaszadók legtöbbje az Internetről informálódik, majd a céglátogató banki alkalmazott, illetve a telefon következik. A kisvállalatok pénzügyi döntéshozói számára a bankfiókban a referens az első számú információforrás. Utána a telefont, majd a banki hírlevelet említették legnagyobb arányban.
(Gfk Piackutató Intézet)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.