BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Áruházi lopás számítógéppel

A brit lemezipar keményeb fellépéssel fenyegeti a zenei fájlok illegális letöltőit. Milyen hatása lesz ennek a fogyasztókra, a zenészekre és a zeneiparra?

Illegális

Ma még nem lesz rendőrségi ügy abból, ha egy 14 éves kamasz fizetés nélkül letölti otthonában az Outkast új albumát. A lemezipar vezéreinek szemében azonban olyan ez, mintha ellopta volna a CD-t az áruházból.

Az USA-ban már 1 600 személy ellen indítottak pereket ilyen ügyben, Nagy-Britanniában is hamarosan sor kerülhet erre.

Veszélyes

A közeljövőben induló "tudatossági kampány" nemcsak arra figyelmezteti a felhasználókat, hogy a legtöbb fájlcserélő illegális, hanem arra is felhívja a figyelmet, hogy a számítógépes vírusok a fájlcserélőkön keresztül terjednek, és hogy a Kazaa-hoz hasonló szoftverek lehetővé teszik mások számára olyan személyes fájljainkhoz való hozzáférést, ami mondjuk az adóvisszatérítésünket tartalmazza.

Akik nagy mennyiségben kínálnak ingyenesen letölthető dalokat, figyelmeztető pop-up-okat kapnak, "utolsó figyelmeztetés" szöveggel.

Tömeges

A Kazaa, WinMX, Grokster és a Gnutella szoftverekkel 900 millió illegális zenefájl érhető el az interneten, amit 6.2 millió felhasználó kínál fel, becsüli meg a nagyságrendet az IFPI, a Nemzetközi Lemezipari Szövetség.

Ha mindehhez hozzászámítjuk az egyre terjedő otthoni CD-írókat, valamint az Oroszországban és a Távol-Keleten kereskedelmi módon gyártott kalóz CD-ket, akkor látható, milyen kihívás előtt áll a zeneipar. "Ha ingyen megszerezheted, amit akarsz, nincs késztetés a vásárlásra" - mondja Jason Berman, az IFPI főnöke. Eközben mások a zeneipar összeomlásának apokaliptikus víziójával riogatnak, amikor senki nem támogat új zenekarokat.

Mi lesz a kis zenekarokkal?

Sokan nem hullatnának egy csepp könnyet sem a lemezipari mogulokért. Ám ahogy a rocklegenda Peter Gabriel (akinek saját stúdiója, lemezcége van, és egyik alapítója az OD2-nek, Európa legnagyobb zeneletöltő kiskereskedésének) fogalmaz, a történet nem csak róluk szól. Míg egy nagy sztár megteheti, hogy ingyenesen hozzáférhetővé teszi műveit, hiszen bevételeit előteremtheti más forrásokból is, addig egy kisebb együttes bevételeinek 60 százaléka a lemezeladásból származik.

Mi legyen a rajongókkal?

Abban egyetértenek a popbiznisz vezetői, hogy nem lehet csak perekkel fenyegetőzni, valamivel maguhoz is kell édesgetni a fogyasztókat. Ahogy az EMI főnöke, Alain Levy mondja, "óriási hibát követtek el a lemezcégek, amikor figyelmen kívül hagyták a fogyasztók igényeit". Az azonban még nem világos, hogyan is történik majd ez az "édesgetés".

Lehet például egy dalt ingyen letölteni, míg a koncertváltozatért vagy remixekért fizetni kell. Ez mégsem oldja meg az illegális másolások problémáját. A kulcs a mágikus DRM lehet. A digitális jogok kezelése (DRM) rendszerint egy szoftver, amely megszabja, hogy a vásárló mit tehet a zenével.

A Radiohead legutóbbi CD-jén megjelent dalokat nem lehet MP3 formátumuvá alakítani illetve számítógépen lejátszani, mert az erre irányuló próbálkozások lefagyasztják a kompjútert. Az olyan online zeneboltok, mint az iTunes mérsékelt árakkal, könnyű használattal és a már említett DRM technológiával igyekeznek a törvényes út felé terelni a fogyasztókat. Árnyoldal, hogy az iTunes esetében kénytelenek vagyunk az Apple igen drága iPod lejátszóját használni.

Minden nehézség ellenére, úgy tűnik, hogy 2004 a törvényesség felé haladás éve lehet a zeneipar számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.