BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországra is készül(het) a Ryanair

Tizenöt éve szinte töretlen ütemben fejlődik a Ryanair, mára amolyan fenegyerek lett az olcsó légitársaságok között. Vezetője, a karakán Michael O'Leary rendszeresen borsot tör közvetlen és közvetett vetélytársai orra alá, s dacol minden büntetéssel.

Eredetileg nem a fapados üzleti modellt választotta, azt gondolta, jól el lesz kis cégként Írországban és a brit szigeteken, s legfeljebb egy-két párizsi és brüsszeli járatot indít. Az étvágy azonban evés közben jön meg - igazolódott be ismét. Mára a Ryanair egy több tucat gépből álló flottát üzemeltet, s további 125 gépre van opciója a következő hat évben. Több mint 125 célállomásra lehet eljutni a kék-sárga "madarakkal", s középtávon 10-12 európai bázisrepülőtere lesz.

Mérföldkő volt a cégnek, hogy a minap kénytelen volt leállítani a Brüsszel és London közötti járatot, mert az EU illetékes testülete a vallon kormánytól kapott kedvezmények visszafizetésére kötelezte, s emiatt veszteséges lett a járat. O'Leary most más repülőteret keres Belgiumban, olyat, amely magánkézben van, s ott már senki sem szólhat bele az üzletmenetbe.

A Ryanair nem akar kimaradni az EU bővüléséből adódó üzletekből, s Lengyel-, Csehországban és Magyarországon is intenzíven tárgyal - bár egyelőre egyik ország esetében sem hozta nyilvánosságra terveit.

Nálunk Ferihegy 1 és Debrecen jöhet számításba. Budapestet akár közép-európai bázisrepülőterévé is nyilváníthatná, s innen több déli és délkelet-

európai városba vihetné az utasokat. Debrecen mellett az szólhat, hogy a tágabb vonzáskörzetében több mint kétmillió ember él, beleszámítva Románia nyugati, Szlovákia déli és Ukrajna délnyugati területeit.

A cívis város vezetőivel néhány hónapja állítólag sikeres tárgyalásokat folytattak. A város megkeresésére a Ryanair szándéknyilatkozatot adott, miszerint vállalja, hogy olcsó repülőjáratokat közlekedtet Debrecenből előbb Frankfurt Hahn repülőterére, majd más európai nagyvárosokba is, ha a tulajdonos önkormányzat bizonyos fejlesztéseket megvalósít a repülőtéren, és beszerzi a megfelelő hatósági engedélyeket. Mindenekelőtt az ILS leszállítórendszer első fokozatának és a hozzá kapcsolódó fénysor telepítéséről van szó; a beruházás körülbelül egymilliárd forintba kerül. A beruházás forrását úgy teremtik elő, hogy az önkormányzati Vagyonkezelő Holding Rt. osztalékát nem vonják el, hanem beépítik az Airport Debrecen Kft. üzleti tervébe a megfelelő fejlesztés elvégzésére.

Később a hét minden napján indulna járat Debrecenből, s így évente mintegy 100 ezer utast szállítanak majd a Ryanair járatai. Az ír légitársaságnak egyik feltétele volt, hogy a debreceni önkormányzat, mint a repülőtér tulajdonosa, ne hárítsa át a légikikötő üzemeltetési költségeit a társaságra. (MN)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.