Partner, ügynök, disztribútor A kereskedelem szerkezete lényegében a klasszikus, háromszereplős (disztribútor-nagykereskedő-kiskereskedő) séma szerint épül fel. Egy-egy, termékeit a teljes indiai piacra gyártó vállalat jellemzően 400 disztribútorral, azokon keresztül mintegy 2300 nagykereskedővel áll kapcsolatban, melyek 250 000- 750 000 kiskereskedőt szolgálnak ki. A disztribútor általában 4-5, a nagykereskedő 3-4, a kiskereskedő 10-15 százalékos haszonkulccsal dolgozik. A piacon pozícióit építeni, megőrizni kívánó cégek számára elengedhetetlen gondosan kiválasztott, megfelelő ellenőrzési rendszerbe illesztett képviselő, partner, disztribútor igénybevétele - hívja fel a figyelmet a terepen tapasztalatokat szerzett magyar külgazdasági attasé által összeállított információs anyag.
A partner kiválasztásakor a hazai cégek szinte minden esetben a "bőség zavarával" fognak találkozni. Célszerű a jelentkező cégek által felvonultatott referenciákat, ügyfélkörre vonatkozó információkat, a cég reputációját és hitelképességét alaposan ellenőrizni. Számos erre szakosodott helyi és nemzetközi cég kínálja ilyetén szolgáltatásait.
Állandó cégképviselet A piaci kapcsolatok egy adott szintje megkívánhatja az állandó képviseletet. Akik nem kívánnak önálló leányvállalatot vagy vegyesvállalatot alapítani, három képviseleti forma közül választhatnak. Az egyik az összekötő iroda, amely nem folytathat Indiában kereskedelmi tevékenységet; kizárólag piackutatás és kapcsolódó marketing engedélyezett számára. A másik lehetőség az ágazati iroda, amely szintén nem bejegyzett cég, ám képviselheti az anyacéget, kereskedelmi ügynöki, illetve export-import tevékenységet is folytathat, tanácsadást, it- és szoftverfejlesztési szolgáltatásokat kínálhat. A harmadik képviseleti forma a projektiroda. Ez ideális az ideiglenes jellegű, egy-egy konkrét megbízatás ellátására fenntartott képviselet céljára.
Jogi tanácsadó, ügyvéd Akár rendszeres, tartós piaci jelenlét, a képviselet valamilyen formájának létrehozása és működtetése, akár vegyesvállalat alapítása válik szükségessé, helyi jogi tanácsadó, illetve ügyvéd igénybevétele elkerülhetetlen.
Ingatlan Az indiai törvények a földtulajdon szerzését, adásvételét széles körben korlátozzák, a jogszabályok szövevénye alig átlátható, nem egy rendelet félreérthető. Nem működik megbízható rendszer az ingatlantulajdon fedezetként, biztosítékként, jelzálogként, a végrehajtás során a tartozások kiegyenlítése eszközeként történő igénybevételére. A három említett képviseleti forma ingatlantulajdont nem is szerezhet. A jó minőségű, irodának alkalmas ingatlanok árai egyébként a nagyvárosokban a nyugat-európaiakéval vetekednek. Napjainkban sok nagyváros közeli kisebb településen egyre több irodaház épül, megfelelő irodai infrastruktúrát kínálva, jóval kedvezőbb árakon. Nagyszámú ipari park kezdte meg működését, elsősorban a szoftverfejlesztésre, a biotechnológiai iparra és a gépjármű-, illetve az alkatrészgyártásra koncentrálva.
Vegyesvállalat Külföldi cég Indiában vállalatot csak a jegybank (Reserve Bank of India), illetve a több kormányzati tárca képviselőjét magában foglaló, az indiai kereskedelmi és ipari minisztérium felügyelete alatt működő hatósági testület, a Foreign Investment Promotion Board (FIPB) engedélyével lehet alapítani. A kormány évente folyamatosan frissíti azon tevékenységi körök jegyzékét, ahol a hatósági jóváhagyás az RBI által automatikusan történik, illetve külön kormányrendelet határozza meg az egy-egy tevékenységi körben, iparágban alapítandó vállalkozásban engedélyezett külföldi tulajdoni hányad felső határát. A kérelmek India külképviseletein is benyújthatók.
Társasági adó A vállalati nyereségadó 36,75 százalék a belföldi vállalatok s 42 százalék a külföldi cégek számára. Az Indiában alapított vállalat belföldinek számít, még akkor is, ha 100 százalékban külföldi tulajdonú. A vállalati nyereségadó mértéke legfeljebb a bruttó árbevétel 10 százaléka lehet a kőolaj- és földgáztermelésben és -feldolgozásban, továbbá a nemzetközi pénzügyi intézmények finanszírozásában, kulcsrakész, energiatermelő beruházások megvalósításában részt vevő külföldi vállalatok esetében.
Közbeszerzések, állami tenderek Az állami beszerzések, tenderek kiírásának, elbírálásának egységes jogszabálya még nem született meg, a kialakult gyakorlat nem látható át. A tenderek meghirdetésénél gyakorlat szerint azokat csak belföldi pályázók számára írják ki. Előfordul, hogy a külföldi pályázóknak külön előfeltételeket szabnak, s bevett gyakorlat, hogy számukra a tenderdokumentáció áraként, pályázati díjként és bánatpénzként a belföldi versenytársakénál jóval magasabb összegeket állapítanak meg. Jóllehet az eljárások ma már többnyire alkalmazkodnak a nemzetközileg elfogadott gyakorlathoz, nem szokatlan, hogy egy-egy eljárás több évig zajlik. Célszerű helyi ügynök segítségére támaszkodni.
Vitás kérdések rendezése Az angolszász jogrendszer alapján működő bíróságok megfelelő jogbiztonságot nyújtanak a tulajdoni és a szerződésekkel kapcsolatos jogok védelmének tekintetében. Ám a bírósági eljárások rendkívül hosszadalmasak.
Korrupció Az Indiában tevékenykedő külföldi üzletemberek, vállalati vezetők körében évről évre készülő felmérés szerint az üzleti kapcsolatok bővülésének, a befektetési volumen növekedésének továbbra is nehéz akadályként állja útját a korrupció, mely a mindennapi élet majd minden területén tapasztalható, dacára annak, hogy számtalan törvény és alacsonyabb szintű jogszabály igyekszik útját állni.
Alkalmazottak, munkavállalók India rendelkezik a világ legnagyobb szakképzett, illetve műszaki-tudományos képzettséggel rendelkező emberi erőforrásával. A munkanélküliség és a képzettség alatti foglalkoztatás szintje magas, mely a munkaerő oldaláról kiterjedt kínálati piacot eredményez. India tagja a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetnek (ILO), s aláírója a munkavállalók jogait védő 37 konvenciónak. A fizetésekkel kapcsolatos szabályozást külön törvények rögzítik. Jelenleg az ipari foglalkoztatottak minimális munkabére napi 3-7 dollár között rögzített. A munkahelyek leépítését, a munkavállalók elbocsátását, üzemrészek bezárását szigorú szabályok korlátozzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.