Ugyan egyhangúlag általános vitára bocsátotta tegnap az Országgyűlés gazdasági bizottsága a regisztrációs adóról szóló törvény módosítását célzó, négypárti konszenzussal született törvényjavaslatot, ám váratlan fordulattal módosító indítványról is döntöttek a képviselők. A 10 igen, 7 nem szavazat, 2 tartózkodás mellett benyújtott javaslat gyökeresen megváltoztatná a múlt héten a költségvetési bizottságban még teljes bizalmat élvező regisztrációsadó-táblát. Eltörölné a használt autók esetében javasolt, az avulást figyelembe vevő alacsonyabb adómértékeket, ugyanakkor az ötösnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt (az elavultabb Euro 2-es motorral szerelt) autóknál a regisztrációs adó 50 százalékkal magasabb lenne, mint a korszerű Euro 3-asoké, szemben az eredeti javaslatban szereplő 20 százalékkal.
Az új javaslat gesztust tesz a használt autókkal kereskedők felé is, hiszen felmentené azokat a regisztrációs adó alól, akik még tavaly hoztak be használt kocsikat az országba, ám mostanáig nem találtak vevőt rájuk. Nekik csak a fogyasztási adót kellene megfizetniük. Pénzely Márta, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője szerint a most beterjesztett adótábla jobban harmonizál az EU-tagországok gyakorlatával. Elismerte ugyanakkor, hogy ebben a kérdésben nem egységes az uniós gyakorlat, vannak olyan tagországok, amelyekben az avulási tényezőt figyelembe veszik, másokban viszont nem.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke lapunknak elmondta: örülnek, hogy a pénzügyi tárca felülvizsgálta korábbi álláspontját és a környezetvédelmi szempontoknak is helyt adott az újonnan megfogalmazott javaslatban. Az új autók importőreit megnyugvással töltené el, ha ezt a minden piaci szereplő számára kompromisszumos megoldást tartalmazó indítványt fogadná el végül a parlament - tette hozzá Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke.
Az eredeti módosító indítvány egyik előterjesztője, Font Sándor (MDF) azonban úgy véli, a most beterjesztett javaslatban csak az új autókkal kereskedők érdekei tükröződnek. Nem értik - mondta lapunknak -, hogy miképpen sikerült néhány nap alatt a kormány támogatását megnyerni az új adótáblához (erre hivatkozott ugyanis a pénzügyi tárca képviselője), amikor nem volt ez idő alatt kormányülés. Az előterjesztők továbbra is fenntartják azt a meggyőződésüket - hangoztatta -, hogy a használt autók esetében figyelembe kellene venni az adóztatásnál a jármű avulását.
A javaslat beterjesztésével "kinyílt" a regisztrációs adóról szóló törvény, válaszolta kérdésünkre Tóth Sándor (MSZP), hiszen mostantól bárki újabb javaslattal állhat elő. Így megjósolhatatlan, hogy a parlament mikor tűzheti napirendjére a kérdést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.