A 179 000 üzleti döntéshozó a lakosság mindössze 2,2 százalékát teszi ki. Pozíciójából fakadóan azonban a magyarországi beszerzések és vásárlások legalább 40 százaléka fölött rendelkezik.
Ennek a szűk társadalmi rétegnek a médiafogyasztását ismerteti az "Üzleti Döntéshozók Médiaanalízise" címmel megjelent új tanulmány, melynek alapja az ebben a körben egyedüli hazai kutatás, amelyet a GfK Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos másodszor végzett el 2003 őszén.
Kedvenc újságok
Az üzleti döntéshozók 179 ezer főnyi köréből a legtöbbek által olvasott öt újság sorrendben a következő: HVG, Népszabadság, Lakáskultúra, Szép Házak, Színes RTV.
Kedvenc tv csatornák
A legtöbbek által naponta nézett öt tévécsatorna sorrendje: RTL Klub, MTV, TV2, Spektrum és Duna tévé. A nézés gyakorisága szempontjából a Hír TV az ötödik, megelőzve a Dunát.
Kedvenc rádiók
Az üzleti döntéshozók által naponta hallgatott rádióadók ranglistáját a Sláger vezeti, megelőzve a Kossuth és Danubius kettősét, majd a helyi rádiók következnek.
40 évesnél idősebb, saját lakásban internetező diplomás férfiak
Az előző, 2000-ben végzett kutatáshoz képest változatlanul 70 százalékban férfiak, és csak 30 százalékban nők az üzleti döntéshozók.
Életkor szerint sem módosultak az arányok. Az üzleti döntéshozók háromnegyede idősebb 40 évesnél, és csak egynegyedük fiatalabb.
Hasonló többséget képviselnek a diplomások, mivel az üzleti döntéshozók egynegyede rendelkezik érettségivel vagy még alacsonyabb végzettséggel. Ugyanakkor a felnőtt lakosság mindössze 10 százaléka diplomás.
A Budapest-vidék arány az összes magyar felnőttnél 19-81 százalék. Az üzleti döntéshozók közül azonban 37 százalék lakik a fővárosban, és csak 63 vidéken. Lakóhely szerint a megyeszékhelyek is felülreprezentáltak, míg a többi város, de különösen a községek alulreprezentáltak.
A vizsgált szempontok közül egyedül a lakáskörülmények változtak. Érzékelhetően nőtt a saját lakásban lakók aránya, a saját ház rovására.
Az üzleti döntéshozók médiahasználatához tartozik az Internet is. Hozzáféréssel 82 százalékuk rendelkezik, az országos átlag több mint háromszorosa. Itt a növekedés 19 százalékpont az előző, három évvel ezelőtti felméréshez viszonyítva. A legnagyobb mértékű emelkedést az otthoni hozzáférésnél regisztrálták: amíg ugyanis 2000-ben az üzleti döntéshozók 25 százaléka fért hozzá az Internethez otthon, addig tavaly ősszel 51 százalék. A munkahelyi mutató pedig már 73 százaléknál tart.
Az Internet-használat céljai közül kiemelkedik a munkavégzés, általános információk beszerzése és a levelezés (e-mail). Számot tevő az on-line újságolvasás és a magáncélú keresés is.
Kevesebb utazás és üzleti ebéd
Figyelemre méltó, hogy különösen csökkent a külföldi üzleti útra gyakran indulók aránya, de a belföldi utazások is visszaestek. Külföldre a döntéshozók 13, belföldre pedig 24 százaléka utazik gyakran. Repülővel szintén kevesebben mennek üzleti útra, mint három évvel korábban.
Az üzleti ebédek a korábbinál kisebb kört érintenek. Kisebb-nagyobb gyakorisággal most a döntéshozók egyharmada vesz részt üzleti ebéden, szemben az előző felmérés 39 százalékos mutatójával.
Negatív a trend a céges bankkártyánál is, amivel a döntéshozók 7 százaléka rendelkezik jelenleg.
Nőtt viszont az egyedül céges autót használók aránya, 35-ről 38 százalékra.
Nagy kedvenc a mosogatógép
A személyes fogyasztással kapcsolatban megállapítható, hogy minden tartós fogyasztási cikkből javult a döntéshozók háztartásainak ellátottsága. Ebben a körben a DVD-vel rendelkező háztartások aránya megötszöröződött három év alatt, és most eléri a 40 százalékot. Szemben az országos átlag 9 százalékával.
Még nagyobb a különbség a mosogatógépnél. Amíg az összes magyar háztartás mindössze 4 százaléka használja ezt a modern készüléket, addig az üzleti döntéshozók körében az arány 36 százalék.
A házimozi három éve még nem is szerepelt a kérdések között, most pedig már 16 százalékos az ellátottság foka.
Videomagnóval a döntéshozók háztartásainak 92 százaléka rendelkezik, szemben az országos 52 százalékos átlaggal.
Minden negyedik üzleti döntéshozó háztartásában található tenisz felszerelés, de nem sokkal kisebb a sífelszerelések aránya sem.
Ha a trendeket nézzük, akkor csökkent a sportot űzők aránya. Kisebb-nagyobb gyakorisággal a döntéshozók 55 százaléka sportol valamit, - 45 százalék viszont egyáltalán semmit.
Ki számít topmenedzsernek
A kutatás úgynevezett mintaelem-száma 3000 fő. Ennyi embert kérdeztek meg személyesen, általában otthonukban vagy a munkahelyükön. A kutatók üzleti döntéshozóknak tekintik azokat, akik 25 és 65 év közötti életkorúak, vállalkozások tulajdonosai vagy alkalmazottként vezető beosztásban dolgoznak, legalább öt alkalmazottjuk vagy beosztottjuk van, Magyarországon laknak és beszélnek magyarul.
A kutatás a piaci szereplők számára adatokat nyújt ahhoz, hogy megállapítsák, mely médiumokban, mekkora eséllyel és milyen demográfiai, területi vagy egyéb jellemzők szerinti összetételben érhetők el azok a személyek, akik akár mint tulajdonosok, akár pedig mint beosztottak jelentős befolyással bírnak a cégek és egyéb intézmények vásárlásaira, beszerzéseire, beruházásaira, illetve akik a döntéseket hozzák.
A vizsgálatba bevont üzleti döntéshozók ugyanakkor személyes fogyasztásukat tekintve is kiemelkedő, elit réteget alkotnak.(GfK Hungária Piackutató Intézet)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.