Iroda (már) nincs, programok vannak
Ugyan Dániában jelenleg nem tart fenn kereskedelmi szolgálati irodát a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Közhasznú Társaság (ITDH), ennek ellenére számos olyan programot szervez, bonyolít teljes egészében önmaga vagy másokkal közösen, amely részint a kétoldalú kereskedelem ösztönzését, részint az ide irányuló dán befektetések bővítését célozza. (A koppenhágai irodát egyébként 2001 nyarán zárták be, anyagi megfontolásokból.) Az idei tervek között szerepel a többi között az illetékes külügyminisztériumi államtitkár koppenhágai látogatásához kapcsolódóan egy kerekasztal-konferencia dán üzletemberek részvételével. Egy további - tipikus - rendezvényre példa lehet az információs stand működtetése az Elektronik vásáron, illetve magyar vállalatok részvételének támogatása két dániai vásáron, a májusi skandináv bútor- és a koppenhágai divatvásáron.
A magyar gazdaságdiplomácia is rásegít a kereskedelemfejlesztésre és a befektetésösztönzésre, tavaly például a dán miniszterelnök budapesti látogatásán is szóba kerültek ezek a témák, miként azon az államtitkári szintű gazdaságpolitikai konzultáción is, amelynek résztvevői egy magyar vállalati vezetők számára az ITDH által szervezett konzultáción ismertették a kétoldalú gazdasági-kereskedelmi együttműködésben rejlő lehetőségeket.
A dán lehetőségek iránt érdeklődő magyar vállalatok egyébként is minden évben több rendezvény között válogathatnak, s ezek széles témakört ölelnek fel. Tavaly például az egyik legnagyobb szabású ilyen esemény témája a környezetvédelem volt. A dániai rendezték az ITDH finanszírozásában a kétoldalú környezetvédelmi szeminárium és üzleti találkozót hatvan résztvevővel. A fórum nem csupán kereskedelemfejlesztési eredményekhez járulhat hozzá, egyben a kétoldalú műszaki együttműködés fejlesztéséhez is az adott szakterületen, mutat rá a Külügyminisztérium öszszegzése.
Voltak persze egyéb események is. Ezek sorában megemlítendő például az Odensében és Aarhusban - a dán kézműipari országos tanács közreműködésével - szervezett nemzetközi befektetésösztönzési szemináriumsorozat. Ennek rendezvényein a visegrádi négyek koppenhágai nagykövetségeinek szakdiplomatái, illetve befektetési ügynökségeinek vezetői találkoztak a régiónkban - köztük Magyarországon - befektetéseket fontolgató dán vállalatok képviselőivel.
Tipikus kereskedelemfejlesztési akciók is voltak. Ilyen volt például a dán fővárosban szervezett kétnapos magyar borbemutató, amely egyben a Pick szalámi bevezetési kampányának is része volt.


