Alapvető változás következett be európai uniós csatlakozásunkkal a légi utasforgalom vámellenőrzésében. Mivel - eltérően a közúti határátkelőhelyektől - a repülőtéri határátkelők egyszerre képeznek külső és belső határt, speciális szabályok vonatkoznak rájuk. Ezeket az előírásokat a 3925/1991-es számú EU tanácsi rendelet foglalja magában. Mindezek alapján repülőtéri vámellenőrzésnek két feltétele van: a vonatkozó jogszabályok alkalmazása, illetve az ehhez igazodó infrastruktúra megteremtése.
Azok az utasok, akik a közösségen belül közlekednek, sehol sem találkoznak vámellenőrzéssel, még akkor sem, ha utazás közben többször is átszállnak. Természetesen ez az általános szabály nem vonatkozik azokra az esetekre, amikor a vámhivatalnak megalapozott gyanúja merül fel bűncselekmény elkövetésével kapcsolatban. Ez bármely országban előfordulhat, hiszen nemzetközi szerződések írják elő a tagországok vámigazgatásai számára a bűncselekmények - például a kábítószer-csempészet, a védett és vadon élő állat- és növényfajok csempészete, fegyvercsempészet - felderítését, megelőzését.
Az indulási terminálon ellenőrzi a vámőrség mind a kézi, mind pedig a feladott poggyászait azoknak, akik az unión kívüli harmadik országba átszállás nélkül utaznak. Azoknak a csomagjait viszont mindig az érkezési repülőtéren vizsgálják át, akik a közösségen kívüli harmadik országból átszállás nélkül érkeznek.
Ha valaki harmadik országból közösségi repülőtérre érkezik, de közben a kiindulási és a célállomás között megszakítja útját egy közbeeső közösségi repülőtéren, kétféle elbánásra számíthat. Ha kiszáll ezen a közbeeső repülőtéren, mind a kézi-, mind a feladott poggyászát ott vizsgálják át. Ha azonban a gépen marad, a vámellenőrzésre csak a célállomáson kerül sor.
Ha az utas harmadik országból érkezik közösségi repülőtérre, majd ott átszáll egy másik közösségi országba induló repülőgépre, a kézicsomagját az átszállás helyén - az első közösségi repülőtéren - kell vámvizsgálat alá vonni, míg feladott csomagjának vámvizsgálatát mindig a célállomáson kell elvégezni.
Ha az utas közösségi repülőtérről indul egy másik közösségi repülőtérre, majd ott átszáll egy harmadik országba induló repülőgépre, a feladott csomagjait a kiindulási állomáson kell vámellenőrzés alá vonni, míg kézicsomagját - az átszállás helyén - az utolsó közösségi repülőtéren ellenőrzik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.