BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Regisztrációs adó az autósoknak



Meglehetősen hosszas viták után született meg a regisztrációs adóról szóló törvény, mely alig lépett hatályba februárban, máris megindultak a kezdeményezések a megváltoztatására. Május közepétől már a módosított jogszabályban szereplő adótételek lesznek érvényesek.

A regisztrációs adó a nem EU-konform fogyasztási adót váltotta fel, amiből évente mintegy 60 milliárd forintja származott a költségvetésnek. Az új adónem annyiban tér el elődjétől - s szakértők szerint ez a legnagyobb előnye -, hogy nem a számla értékének százalékában állapítják meg, hanem a műszaki, környezetvédelmi paraméterektől függően fix tételeket tartalmaz. A korábbi gyakorlat szerint az import használt autók túlnyomó részét - 90 százalékát - jócskán alulszámlázva hozták be az országba a kereskedők, így nevetségesen alacsony összeget fizettek fogyasztási adó és más közterhek gyanánt. A környezetvédők azért fogadták kedvezően az új adót, mert félő volt, hogy Európa roncstemetőjévé válik Magyarország. Évente több ezer tízévesnél is öregebb kocsit hoztak be, s hiába nőtt dinamikusan az újautó-értékesítés, a hazai személygépkocsipark átlagéletkorát nemigen sikerült lenyomni, még mindig 11 és 12 év között alakul.

A május közepétől érvényes adótételek többnyire jóval magasabbak, mint a most hatályosak. A legalacsonyabb összeget, 90 ezer forintot ma egy 1100 köbcentisnél nem nagyobb, új, benzines (vagy 1300 köbcenti alatti dízeles) kocsiért kell fizetni - ez 120 ezerre nő. A legmagasabb tétel ma 1,6 millió forint, ezt egy 5-ösnél rosszabb környezetvédelmi osztályba tartozó, 3 ezer köbcentisnél nagyobb benzines (vagy 3500 köbcentisnél nagyobb dízeles autó) után kell fizetni. Ez május közepétől 2,7 millió forintra nő.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.