Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) szerint a fogyasztók már nemcsak a postai szolgáltatások minőségét sérelmezik, de felháborítónak tartják a küldemények nem megfelelő időben történő kézbesítését, elvesztését, és a késedelmes kézbesítésre vonatkozó postai indokokat, miközben a Magyar Posta a kritikát megalapozatlannak tartja, az OFE több állítását is cáfolja.
Az OFE mai közleménye szerint egyre több panasz érkezik hozzájuk a postai szolgáltatásokkal kapcsolatban. Álláspontjuk szerint a Magyar Posta Rt. szolgáltatásairól nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat, a jogalkotó pedig olyan szabályt alkotott, amely nem védi a fogyasztókat, illetve fogyasztóellenes.
A Magyar Posta (MP) Rt. ezzel szemben jogilag megalapozatlannak és a közvélemény megtévesztésére alkalmasnak tartja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) állásfoglalását. Külföldi szakértők állítására alapozva állítják: "Európában Magyarországon a legszigorúbbak a Postatörvényen alapuló postai szolgáltatásokkal kapcsolatos minőségi előírások".
A civil fogyasztóvédelmi szervezet elfogadhatatlannak tartja a postai szolgáltatások ellátásáról és minőségi követelményeiről rendelkező 79/2004.(IV.19.) kormányrendeletben a szolgáltatót terhelő kézbesítési idő meghatározását. Az OFE szerint a rendelet felhatalmazza a postai szolgáltatót a statisztikai garanciára hivatkozva, hogy a küldemények három, illetőleg öt százalékát ne kézbesítse vagy azokat nem szándékosan meg is semmisítse.
A fogyasztóvédők közleménye szerint a belföldi forgalomban az egyetemes postai szolgáltatás esetében a levélküldemények legalább 85 százalékát a feladást követő munkanap, legalább 97 százalékát a feladást követő harmadik munkanap végéig kézbesíteni kell, vagy meg kell kísérelni a kézbesítést. Csomagok esetében ez az arány pedig még alacsonyabb: 80 és 95 százalék. Értelmezésük szerint ez azt jelenti, hogy a küldemények 3-5 százaléka nyugodtan elveszhet.
Az MP közleményében hangsúlyozza, hogy a jogszabályok a küldemények elveszésével, megsemmisülésével kapcsolatosan is tartalmaznak minőségi előírásokat. "A kormányrendelet nem 3 százalékban, hanem 0,06 ezrelékben határozza meg azt a küldemény arányt, amely alatti elveszés vagy megsemmisülés még nem minősül a minőségi előírások megsértésének" - áll az MP közleményében.
"Ez a gyakorlatban nem azt jelenti, hogy a küldemény elveszhet, hanem csupán annyit, hogy a hatóság nem alkalmazhat a küldeménytovábbítás megbízhatóságára vonatkozó minőségi követelmények megsértése miatt szankciót akkor, ha a küldemények kevesebb, mint 0,06 ezreléke vész el" - tartalmazza a Magyar Posta Rt. közleménye.
A közlemény emlékeztet arra, hogy az OFE az utóbbi időben megnövekedett postai szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok miatt 2004. március 4-én piacfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál a postai szolgáltatások minőségi romlása miatt. Az OFE közölte, a hatóság lefolytatta az eljárást és 2004. áprilisában meghozott határozatában megállapította, hogy a szolgáltató a postai szolgáltatást nem megfelelően végezte és ezért felügyeleti bírság megfizetésére kötelezte, és felszólította az egyetemes postai szolgáltatásra vonatkozó minőségi szabályok betartására.
A posta miközben rámutat, hogy a postai szolgáltatások minőségének ellenőrzése a független Nemzeti Hírközlési Hatóság feladata, sajnálatát fejezi ki, hogy az OFE eddig nem jelezte egyetlen kifogását sem a posta egyetlen szervezeténél sem. (privatbankar)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.