A felnőtt lakosság 38 százaléka rendelkezik pénzpiaci megtakarítással, melyből a legtöbben a gyerekek jövőjére gyűjtenek, majd sorrendben a váratlan kiadások következnek, illetve a nyugdíjas évek - írja a figyelőnet.hu a GfK Piackutató Intézet idei első félévi kutatása alapján.
Az átlagot jóval meghaladó arányban van félretett pénzük a diplomásoknak, havi 140 000 forintnál nagyobb jövedelmű háztartásokban élőknek és az 50 évesnél idősebbeknek.
Takarékoskodás szempontjából legnagyobb különbség a fogyasztói csoportok között tapasztalhatók. Amíg a tehetősnek számító, vezető pozícióban lévők kétharmadának van megtakarítása, addig ez az arány a lemaradók körében mindössze 25 százalék. Az előbbi csoportba a társadalom 16, utóbbiba 40 százalékát sorolja a GfK.
Életciklus szerint egyik végletet képezik a megállapodott szeniorok, 55 százalékuknak van spórolt pénze, míg másikat a karrierkezdők, 33 százalékos mutatóval. Nemek, foglalkozás, a lakóhely településnagysága vagy régiója szerint viszont alig tér el a megtakarítással rendelkezők aránya.
Jövedelem alapján a választóvonal 100 000 forint. Amelyik háztartásban ennél kevesebb a havi nettó bevétel, ott az átlagosnál kisebb arányban tudnak félre tenni. Ahol viszont nagyobb, ott átlagos vagy azt meghaladó a megtakarítással rendelkezők aránya. A gyerekek jövőjére a megkérdezettek átlagosan 20 százaléka tesz félre. Leginkább a 30-49 évesek - mivel 38 százalékuk adta ezt a választ. Itt a családi állapot és az aktív életkorúak magasabb társadalmi státusza befolyásolja a szándékokat.
A váratlan kiadások (átlagosan 17 százalék) leginkább az idősebbeket motiválják, az alacsony jövedelmű háztartásokban, illetve községekben élőket. A nyugdíjas évek mint gyűjtési cél előkelő helye (átlagosan 11 százalék)az 50 éves és idősebb korosztály magas mutatóinak eredménye. Még nyilvánvalóbb az életkor szerepe a temetésre vagy sírkőre gyűjtők körében, akik szinte kizárólag 50 évesnél idősebbek. (fn)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.