Az eddigi legnagyobb hazai kartellügy érintettjei, a július 22-én rekordösszegű bírság megfizetésére kötelezett autópálya-építő cégek megkapták a GVH versenytanácsának írásban foglalt határozatát, amely mától olvasható a hivatal honlapján is - értesült a Világgazdaság. Úgy tudjuk: a versenytanács mintegy hetven oldalon fejti ki álláspontját, indokolván a rendkívül szigorú szankciót, részletesen foglalkozva eljárási kérdésekkel, illetve a házkutatás során feltárt, bizonyítékként szolgáló, az alkura utaló feljegyzéseket tartalmazó noteszmásolattal is.

A versenytanács több mint hétmilliárd forint bírságot rótt ki öt autópálya-építő vállalkozásra, a Betonút, a Debmút, az Egút, a Hídépítő és a Strabag részvénytársaságra. Igazolva látta: a 2002-ben kiírt, 128 milliárd forintos közbeszerzési pályázaton előzetesen megállapodtak abban, hogy melyik cég, melyik autópálya-szakasz kivitelezését szerzi meg. Esetenként abban is megegyeztek, hogy a nyertesek alvállalkozóként vonják be a többieket.

A cégek a kézhezvételtől számított 30 nap alatt támadhatják meg a bíróságon a versenytanácsi határozatot. A bírósághoz fordulásnak nincs halasztó hatálya a bírság befizetésére. Az érintett azonban kérheti az igazságszolgáltató fórumtól a végrehajtás felfüggesztését a jogerős ítélet meghozataláig. A bírósági gyakorlat ugyanakkor egységes és töretlen abban, hogy a bírság igen magas összegére vagy a cég anyagi helyzetére való hivatkozás önmagában még nem ok a végrehajtás felfüggesztésére. Erre csak különös méltánylást érdemlő esetben kerülhet sor. A bíróság ezért a cég gazdálkodását, likviditását megvizsgálva hozza meg döntését. A versenyhivatal pedig rendszerint azt követően rendeli el a befizetés végrehajtását, ha a bíróság a felfüggesztés iránti kérelmet elutasította. (MKK)