BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adóháború az alkopops ellen

Az alkoholos üdítőitalok növekvő népszerűségének viszszaszorítása érdekében az EU tagállamai közül Ausztria magasabb adót kíván kivetni ezekre a termékekre. Az alkopops néven ismert üdítőitaloknak átlag 5,5 százalék az alkoholtartalmuk, és gyártóik elsősorban a tizenéves vásárlókat és a nőket célozzák meg. Ausztria az alkoholos üdítőitalokra kivetett adók növelésével párhuzamosan csökkentené az alkoholmentes italok adótartalmát - idézi az AFP Maria Rauch-Kallat egészségügyi minisztert.

Az édes üdítőitalokat általában vodkával, rummal vagy tequilával keverik, és a problémát az jelenti, hogy a fiatalok alulbecsülik ezen italok hatásait, különösen az autóvezetőkre leselkedő veszélyeket - figyelmeztetnek szakemberek. Az ittas vezetés okozta autóbalesetek áldozatainak egyharmada a 15 és 24 év közötti korosztályból kerül ki Ausztriában. Más országokban is hasonlóan elgondolkodtatók az adatok. Franciaországban, ahol már 1996-ban adót vetettek ki az alkoholos üdítőitalokra, az ilyen balesetek áldozatainak egynegyede 18 és 24 év közötti. Németországban épp a múlt héten vetettek ki üvegenkénti 80-90 eurócentes új adót az ilyen italokra. Az államkasszába befolyt összeget, amelyet az idén ötmillió euróra becsülnek, alkoholizmus elleni küzdelemre és a drogmegelőzésre kívánják fordítani. A német helyzetet többen katasztrofálisnak tartják, a 16-17 évesek 52 százaléka ugyanis rendszeres alkopopfogyasztó, míg WHO-adatok szerint a nemzetközi átlag mintegy 15 százalék ebben a korban.

Az alkoholos üdítőitalok az 1990-es években jelentek meg Európában, és Belgiumban, Dániában, Francia-, Németországban, illetve az Egyesült Királyságban adnak el belőlük a legtöbbet. Fő jellemzőjük, hogy teljesen elrejtik az alkohol ízét. A The Guardian brit lap találóan azt írta, hogy olyan szénsavas üdítők, amelyek az ízlelőbimbó kikerülésével juttatják az alkoholt a vérkeringésbe. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.