BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átlagosak a magyar autóárak

Az autók adózás utáni áraiban jóval nagyobbak az eltérések Európában, mint a gyári árak közti különbségek - derül ki a Eurocarprice összeállításából. Az internetes újság a júliusi gyári árak összehasonlításából hasonló következtetésre jutott, mint néhány hete az Eurostat (VG, 2004. július 30., 3. oldal). Ezek szerint Lengyelországban a legolcsóbbak az autók, míg a szomszédos Németországban és az Egyesült Királyságban a legdrágábbak.

Az adók mértéke azonban jelentősen eltér az egyes tagországokban, ami a kiskereskedelmi árakban még nagyobb különbségekhez vezet, és teljesen felborítja sorrendet. A dánoknak például akár az európai átlag duplájába is kerülhet az új autó, itt ugyanis átlag 153 százalékkal nagyobb adók terhelik az új járműveket, mint máshol Európában. Norvégiában és az egyébként olcsónak számító Finnországban is viszonylag sok adót kell fizetni a forgalomba helyezés előtt. Ezzel szemben a gyári árakban drágának számító Svájcban a legalacsonyabb az új autók tulajdonosait sújtó adóteher, mindössze 7,6 százalék. A magyarországi mintegy 25 százalékos adó körülbelül megfelel a nyugat-európai átlagnak.

Az elmúlt egy évben Nyugat-Európában 4,2 százalékkal emelkedtek az autóárak. A legnagyobb mértékben Spanyolországban és Hollandiában, 5,7 százalékkal, ezzel szemben Ausztriában mindössze egy százalékkal nőttek az árak, Görögországban pedig csökkentek. Az új tagországok közül Lengyelországban drágultak leginkább az autók, 6,1 százalékkal. Magyarországon a tavaly júliusi időponttól kezdve átlagosan 3,2 százalékos árcsökkenés volt megfigyelhető, és így jelenleg a kiskereskedelmi árak az európai átlag 99 százalékán állnak.

A korábbi hónapok folyamatos emelkedése után Európa-szerte júniusban tetőztek az árak, és júliusban már 0,4 százalékkal estek. Az eltérő kategóriába tartozó autók árai azonban eltérő módon mozogtak. A kisautók egy százalékkal lettek olcsóbbak egy hónap alatt, míg a luxuskocsik 0,6 százalékkal drágultak.

A Eurocarprice szerint is érzékelhető az eurózónán belül az autóárak közeledése. Az legolcsóbb és legdrágább ország adózás előtti árai között azonban még így is 20 százalékos a különbség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.