Előre hozott hatósági áremelés?
Az áremelés korábbi bevezetése nélkül megnehezülne a jövő évre kitűzött inflációs cél elérése. Az intézedések előre hozatalával azonban idén érne el 7 százalékos hatósági árdrágítást a kormányzat. Ennek az a kockázata, hogy az MNB nem csökkenti irányadó kamatát.
Kérdés, mikor lépnek életbe a hatósági áremelések.
Ha az anyagban szereplő, jövő évre indokolt hatósági árintézkedések 2005. január-februárjában lépnének életbe, az egész évben feszültséget okozna a tervezett 4,5 százalékos éves infláció, illetve a decemberi 4-4,5 százalékos cél elérése szempontjából. Ez 0,5-0,7 százalékos többletinflációt eredményezne a további dezinfláció megtorpanása mellett, véli a dokumentum.
A hatósági árak jövőbeli alakulásáról készített anyag egyébként zömmel két változatot tartalmaz. Ha a kőolaj ára jövőre 33-34 dollár körül alakul, akkor 6 százalékos áramáremelés várható. Ha a kőolajár inkább a 37-38 dolláros tartományba esik, akkor 10 százalékos villamosenergia-drágulást lát jónak a PM.
A földgáznál már októberben várható a bejelentés. A gázár-kompenzáció fokozatos leépítése 6-7 százalékos lakossági áremelés igényét veti fel, akár a fűtési szezon kezdete előtt.
Szeptember-október tájt várható a távolsági autóbusz-közlekedés, s a vasúti szolgáltatások drágulásának közzététele.
A távhőszolgáltatás díja 5-8 százalékkal nőhet, a BKV-szolgáltatások 10 vagy 13 százalékkal drágulhatnak, a távolsági autóbusz-közlekedés díjai pedig előreláthatólag 7,3-9 százalékkal emelkedhetnek majd. Nő a szemétdíj, itt mindkét változat 10 százalékos emelésre ad javaslatot, és emelkedik a cigeretta jövedéki adója is, 12-15 százalékos áremelkedést eredményezve.
Az anyag szerint összességében a vásárolt lakossági fogyasztás 25-30 százalékára is kihathat az állami intézkedéssel vezérelt árváltoztatás.


