Az áremelés korábbi bevezetése nélkül megnehezülne a jövő évre kitűzött inflációs cél elérése. Az intézedések előre hozatalával azonban idén érne el 7 százalékos hatósági árdrágítást a kormányzat. Ennek az a kockázata, hogy az MNB nem csökkenti irányadó kamatát.
Kérdés, mikor lépnek életbe a hatósági áremelések.
Ha az anyagban szereplő, jövő évre indokolt hatósági árintézkedések 2005. január-februárjában lépnének életbe, az egész évben feszültséget okozna a tervezett 4,5 százalékos éves infláció, illetve a decemberi 4-4,5 százalékos cél elérése szempontjából. Ez 0,5-0,7 százalékos többletinflációt eredményezne a további dezinfláció megtorpanása mellett, véli a dokumentum.
A hatósági árak jövőbeli alakulásáról készített anyag egyébként zömmel két változatot tartalmaz. Ha a kőolaj ára jövőre 33-34 dollár körül alakul, akkor 6 százalékos áramáremelés várható. Ha a kőolajár inkább a 37-38 dolláros tartományba esik, akkor 10 százalékos villamosenergia-drágulást lát jónak a PM.
A földgáznál már októberben várható a bejelentés. A gázár-kompenzáció fokozatos leépítése 6-7 százalékos lakossági áremelés igényét veti fel, akár a fűtési szezon kezdete előtt.
Szeptember-október tájt várható a távolsági autóbusz-közlekedés, s a vasúti szolgáltatások drágulásának közzététele.
A távhőszolgáltatás díja 5-8 százalékkal nőhet, a BKV-szolgáltatások 10 vagy 13 százalékkal drágulhatnak, a távolsági autóbusz-közlekedés díjai pedig előreláthatólag 7,3-9 százalékkal emelkedhetnek majd. Nő a szemétdíj, itt mindkét változat 10 százalékos emelésre ad javaslatot, és emelkedik a cigeretta jövedéki adója is, 12-15 százalékos áremelkedést eredményezve.
Az anyag szerint összességében a vásárolt lakossági fogyasztás 25-30 százalékára is kihathat az állami intézkedéssel vezérelt árváltoztatás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.