Már 96 százalékos állapotban van az M5-ös autópályának az útdíjas modellről a rendelkezési állásira való áttéréshez kapcsolódó szerződések módosítása, tudtuk meg Bíró Fruzsinától, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főigazgatójától. Így - a parlament jóváhagyásával - aláírhatják az augusztus 31-ig véglegesített koncessziós szerződés módosítását, s ez alapján a többi megállapodást, így az új hitelszerződést is. A műszaki, pénzügyi és környezetvédelmi átvilágítások befejeződtek.
Az Országgyűlés áldására az 50 milliárd forint feletti kötelezettségvállalás miatt van szükség. A parlament a hónap utolsó hetében kezdi meg munkáját, de az M5-össel kapcsolatos ügyet a nyári szünet előtt elindították.
A hitelszerződések aláírásáig az építés saját pénzből indult meg. Ezekhez a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. maximum 140 millió euró hitelt nyújthat az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek. Az M5-ös Kiskunfélegyháza-Szeged szakasz 2. fázisa építésének szindikált hitelét az EBRD, az MFB és három kereskedelmi hitelintézet szervezi. A beruházáshoz mintegy húsz bank nyújt majd hiteleket.
Az M5-ös sztráda 2. fázisát (az M5-ös és az M43-as autópályát összekötő 430-as út három kilométeres szakaszával) a március 10-én aláírt konceszsziós szerződés módosítása rögzítette. Építési ára 356 millió euró, amit az euróinfláció összege is terhel. Így az egyösszegű, fix kivitelezési ár maximum 370 millió euró lehet, ha e szakasz finanszírozási igényét is biztosító hitelszerződések aláírására (pénzügyi zárás) 2004. augusztus 31-ig sor kerül. Az inflációs kockázatot a 2. fázis pénzügyi zárásáig az állam, azután a kivitelező viseli. Kiskunfélegyháza-Szeged pályaszakasz befejezési határideje 2005. december 31.
A koncesszor az idén március 12-e óta közvetlenül nem szed útdíjat, hanem rendelkezésre állási díjat kap az államtól. A havonta fizetendő díj az állam által előírt teljesítménykövetelmények betartásának, illetve az autópálya elérhetőségének (sávlezárások) mértéke szerint változik. Ennek részleteiről már megállapodtak - tudtuk meg. Az államnak és a koncesszornak a pénzügyi zárásig kell megállapodnia a végleges rendelkezésre állási díj mértékében úgy, hogy az a projekt banki finanszírozásának alapjául is szolgáljon. A végleges modell kialakításáig és a pénzügyi zárásig átmeneti rendelkezésre állási díj jár. Ennek fejében az autópálya az országos egységes díjfizetési (matrica-) rendszer részévé vált, s a beszedett díj az államé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.