BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füst nélkül száguld tovább a Forma-1

Amíg az Európai Unió dohányreklám-tilalma miatt kontinensszerte veszélybe kerülhet a száguldó cirkusz megrendezése, a Hungaroringen immár fellélegezhetnek. Bernie Ecclestone, a Forma-1 irányítója 2011-ig meghoszszabbítja Magyarországgal a szerződését.

Hatalmas sikerként értékelik a Forma-1-es berkekben, hogy Magyarországnak a száguldó cirkusszal meglévő 2006-ig szóló szerződését további öt évre, 2011-ig sikerült meghoszszabbítani. Igaz, még nem fektette írásba a szándékot Bernie Ecclestone, az F1 mindenható ura és Medgyessy Péter miniszterelnök, azonban az autóversenyzés csúcskategóriájában járatosak biztosak benne: Bernie Ecclestone múlt hét végi kézfogásával már "de jure" is szentesítette a megállapodást.

A Hungaroring Rt. vezetőinek több F1-rendező is azonnal kifejezte gratulációját. Közülük bizony sokaknak savanyú a szőlő, az F1 irányítója ugyanis eddig csak kevesekkel kötött újabb szerződést. A bizonytalanságot elsősorban az okozza, hogy az Európai Unióban 2005. július 1-jén életbe lépő egységes dohányreklám-tilalom miatt kiszorulnak a versenyekről az F1 első számú szponzorai, a még mindig extra profitra képes cigarettagyárak.

Magyarország immár EU-tagként is jól vette az akadályt. Itthon elsősorban annak tudják be a sikert, hogy időben elkezdték a tárgyalásokat Bernie Ecclestone-nal. A Hungaroringen 1986 óta rendeznek futamokat, a korábbi versenyek megrendezését többször is nemzetközi sikerként könyvelhették el. 2002-ben a legjobban rendezett futam címét is elnyerte a Magyar Nagydíj.

Ennél persze vélhetően sokkal többről van szó. Senki sem titkolja, hogy a magyar miniszterelnöknek a tárgyalásokban való részvétele az egyik kulcspontja volt a megállapodásnak. Az F1-es futamokra pedig az első számú garancia a pénz. Mivel a Magyar Nagydíj megrendezésének anyagi hátterét teljes mértékben az állam garantálja, arra lehet következtetni, hogy a kormány a lojalitásáról biztosította Ecclestone-t, azaz az előző évekhez hasonlóan továbbra is vállalta a költséges, ám a szervezők szerint azonnal megtérülő befektetést.

Tény: a Forma-1 minden évben a legnagyobb részesedéssel bír a költségvetés sportra elkülönített tételei között: 2003-ban 3 milliárd forintot, az idén pedig 2,7 milliárdot kapott. Az összeg túlnyomó részét a Bernie Ecclestone-nak kifizetett jogdíj képezi. A pontos összegről a felek - az üzleti titoktartásra hivatkozva - persze nem árulnak el részleteket. Az azonban sokat sejtet, hogy amikor tavaly jelentősen módosítottak a pálya aszfaltcsíkján, akkor nem az állami forrásból finanszírozták az átalakításokat, hanem arra - a többségi állami tulajdonban lévő - Hungaroring Rt. egymilliárd forintos hitelt vett fel. Az viszont szinte már most biztos, hogy az uniós dohányreklám-tilalom miatt jövőre Magyarországon sem jelenhetnek meg a cigarettagyárak a hazai futamon. A Marlboro nemcsak a Magyar Nagydíj nevéről marad majd le, hanem az általa szponzorált világbajnok Ferrari csapatnak is le kell takarnia főtámogatóját a versenygépeken. Hasonlóan kell tennie a Westnek és a Benson & Hedgesnek és Lucky Strike-nak is.

Nagy kérdés, érdemes-e a dohánygyáraknak az F1 főszponzorainak maradniuk. Mostani szerződéseik többségükben 2006-ban járnak le az istállókkal. Az EU viszont korábbi ígéretével ellentétben nem adott moratóriumot a tilalom 2005. júliusi bevezetése után. Bernie Ecclestone folyamatosan egyeztet Brüsszellel. Az F1 irányítója jelezte: kiviszi Európából a versenyt. Az első lépéseknek már ebben az évben is tanúja lehetett a világ: az áprilisi bahreini futam mellett szeptember végén Sanghajban rendeznek versenyt. Az új ázsiai piacok komoly üzleti lehetőségekkel kecsegtetnek, és talán az F1 iránt globálisan is érezhető népszerűségvesztés is megállítható.

A kedvezőtlen tendencia Magyarországot sem kerülte el. Az utóbbi öt évben több mint 50 ezerrel csökkent a Hungaroringre kilátogatók száma. A legkevesebb nézőt, alig 150 ezer főt tavaly regisztrálták a háromnapos verseny alatt. A rossz sorozat megszakadt a múlt hét végén. Az idei futamot összesen 163 ezren nézték a helyszínen, amely a szervezők szerint többmilliárdos hasznot jelent az állam számára. A világszinten még mindig százmilliós televíziós nézőszám miatt a szervezők abban is bíznak, hogy hosszú távon tovább növekednek az ország bevételei az F1 egzakt módon nehezen mérhető, de mindenképpen extra hozamot jelentő marketingeredményeivel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.