Egyre több német vállalat tervezi tevékenysége mind nagyobb részének áthelyezését Közép- és Kelet-Európába - derül ki a Roland Berger müncheni tanácsadó cég felméréséből. A fő motiváció a költségek jelentős csökkentésének lehetősége, amelyet csak csekély termelékenységi veszteség kísér.
A német iparvállalatok zömének már ma is van valamiféle termelőbázisa külföldön. A Roland Berger felmérésében szereplő cégek 60 százaléka hozott létre telephelyet Amerikában és/vagy Ázsiában, 4 százalékuk pedig Kelet- és Közép-Európában. Már ma is csupán 17 százalékuk termel kizárólag Németországban, s ez az arány a jövőben tovább csökken. A megkérdezett cégeknek nem kevesebb mint 90 (!) százaléka állította, hogy a következő öt év folyamán érték-előállító tevékenységének újabb elemeit helyezi külföldre.
Nem is csupán az egyszerűbb összeszerelő munkákról van szó. Míg a múltban főleg a gyártás egyszerűbb, illetve munkaintenzív fázisait vitték külföldre (jellemzően az összeszerelést), addig a következő öt évben egyre növekvő mértékben telepítenek Németországon kívülre kutatási-fejlesztési tevékenységeket, a tervezési fázis bizonyos feladatait, sőt még a vállalati központ egyes adminisztratív tevékenységeit is - jósolja a müncheni cég.
A tevékenységek kitelepítése során a kelet- és közép-európai térség nem csupán versenytársa Ázsiának, hanem sokkal inkább kiegészítője - hangsúlyozza a Roland Berger, amely szerint a német cégeknek az optimális "globális lábnyom" kialakítására kell törekedniük. Ez az optimális globális lábnyom (vagyis az értékteremtő tevékenység különböző fázisainak a lehető legjobb földrajzi elosztása) sok esetben úgy nézhet ki a kutatók szerint, hogy a termelőtevékenység magasabb alkalmazotti képzettséget igénylő része Kelet- és Közép-Európába kerül, alacsonyabb hozzáadott értéket képviselő része Kínába, az egyszerűbb szolgáltatófunkciók Indiába, a kutatás-fejlesztés pedig az USA-ba és Nyugat-Európába.
A nagyvállalatok után immár a kis- és közepes méretű német cégek is egyre inkább igyekeznek optimális globális lábnyomot kialakítani - véli a Roland Berger. Jelenleg a felmérésbe bevont, legfeljebb évi 100 millió euró forgalmat lebonyolító német kkv-k 21 százaléka végez valamilyen termelőtevékenységet Kelet- és Közép-Európában. Ez az arány a következő öt évben 71 százalékra nőhet.
A további terjeszkedési tervek elsősorban az eddig megvalósított invesztíciókkal való elégedettséget tükrözik. A cégek 67 százaléka szerint külföldi telephelyük jobban vagy legalább olyan jól teljesít, mint a németországi. 81 százalékuk nem tapasztalt számottevő minőségi romlást a termelés külföldre helyezése miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.