Új helyszínre vinné a tervezett Kia/Hyundai beruházást az eredetileg tervezett, Zsolna közeli területről Pavol Rusko szlovák gazdasági miniszter - írja az origo. A szaktárca vezetője szerint a lépést a földterületek tulajdonosaival zajló felvásárlási viták miatt lenne érdemes megtenni. Az autógyártó szerint nem lenne értelme más szlovákiai helyszín megfontolásának.
Szlovákia mindent megtesz, hogy Szlovákiában tartsa a dél-koreai beruházót, és ennek egyik útja lenne a miniszter nézete szerint új helyszín kijelölése a tervezett beruházás számára. Az új hely három hónap alatt rendelkezésre állhat, míg más lehetőségek - a terület kisajátítása vagy csereingatlanok biztosítása - Rusko szerint hosszabb időt, mintegy 9 hónapot vennének igénybe. A szlovák kormány szerdán vitatja meg, hogy új, magasabb árat kínál-e a Zsolna melletti földterületekért, vagy kisajátítja a telkeket. Ugyanakkor a Kia cég a Reutersnek úgy nyilatkozott, hogy az autógyártó számára nem lenne értelme más szlovákiai helyszín megfontolásának.
A beruházó rendelkezésére bocsátott Zsolna melletti területen kisebb földtulajdon birtokosok keveslik a kormányzat által felajánlott négyzetméterenkénti 144 koronás (8928 forintos) árat, és ehelyett 350 koronát követelnek. Tovább bonyolítja a helyzetet az, hogy néhány telekspekuláns időközben már elkezdte felvásárolni az érintett telkeket. Eredetileg a földtulajdonok állami felvásárlásának augusztus végéig kellett volna lezárulnia, de eddig 1400 telektulajdonos még nem egyezett bele telke eladásába.
A telekfelvásárlások nehézségei miatt a szlovák gazdasági miniszter tárgyalásokat kezdett Nyitra és más, környező települések polgármestereivel is, hogy a zsolnai helyszín helyett alternatívát kínáljanak a Hyundainak. A zsolnai polgármester szerint mindez csak időpazarlás: Jan Slota úgy véli, hogy az államnak határozottabban kellene fellépni, és meg kellene kezdenie a kisajátítást, illetve csereingatlanokat kellene kínálni a tulajdonosoknak.
Slota szerint a dél-koreaiak nem értik, hogy a helyiek miért támasztanak nehézségeket a tervvel kapcsolatban egy 100 milliárd koronás beruházásnál. A polgármester azt is lehetségesnek tartja, hogy emiatt a dél-koreai cég lemond a szlovákiai beruházásról. Slota szerint Zsolna városa már eddig 14 millió szlovák koronát fektetett a terv megvalósításának előkészületeibe.
A Zsolna mellett felépítendő gyár körül egyre zavarosabb helyzet alakul ki. Bonyodalmat okoz, hogy a szlovák parlament kötelezte a kormányt, hozza nyilvánosságra a dél-koreaiakkal kötött szerződéseket, de a beruházók nem akarnak hozzájárulni a közzétételhez. Ha a kormány ezt ennek ellenére mégis megtenné, akkor az üzleti titok megsértése okán a Hyundai beperelheti a szlovák kormányt. A Hyundai leányvállalata, a Kia Motors 700 millió eurós beruházással tervezett gyárában évente 200 ezer személygépkocsi készülne. Az autógyár közel négyezer embernek adna majd munkát. A nagy szlovákiai munkanélküliséget tekintve ez igen kedvező, ezért a kormány, korábbi hírek szerint, már az építkezés első évében legalább 1,5 milliárd koronát elérő kedvezményekben részesíti a dél-koreai beruházót. Az uniós szabályokhoz igazodva a kedvezmények 15 százalékos felső határát nem lépi át, ám összesen így is 4,2 milliárd szlovák korona kedvezményt szán a Kia/Hyundainak. (origo)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.